Tweede editie campagne ‘In Antwerpen kan iedereen stralen’ tegen holebi- en transfobie

 

‘In Antwerpen kan iedereen stralen’. Met die slogan voert de stad vanaf maandag 8 juli voor het tweede jaar op rij campagne tegen holebi- en transfobie. Met onder andere een regenboogdak van 1900 m², een logoswitch op alle stedelijke digitale kanalen en regenboogpins wil de stad tonen dat ze achter holebi’s en transgenders staat. Ze staat daarin niet alleen. Een aantal bekende personen, onder wie Jaouad Alloul, Lesley-Ann Poppe, Loick Luypaert, William Boeva, Matthias De Roover en Cath Luyten, willen ook deze positieve boodschap mee uitdragen op social media met #AntwerpenStraalt. De stad roept iedereen op om mee te doen en de regenboogpin te dragen als teken van steun.
 
De stad Antwerpen vindt het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt in de stad en dat er over belangrijke thema’s een dialoog kan ontstaan. Daarom lanceert ze voor het tweede jaar op rij een ‘Stop Intimidatie’-campagne, met focus op holebi- en transfobie. Schepen voor marketing en communicatie Claude Marinower: “De stad wil zo tonen dat ze achter holebi’s en transgenders staat, en dat ze gelooft in diversiteit en respect. Niet door te focussen op wat ons zogezegd onderscheidt, zoals seksuele geaardheid, maar door te bezielen rond wat ons allemaal verbindt: het verlangen naar respect, liefde en waardering.”
 
Laat Antwerpen mee stralen en draag de regenboogpin
De stad Antwerpen roept alle Antwerpenaars op om de boodschap ‘In Antwerpen kan iedereen stralen’ mee uit te dragen. Dat doen ze door een pin met een stralende regenboog-A op te spelden. Die kan iedereen vanaf 8 juli gratis afhalen op stedelijke locaties (stadsloketten, politiekantoren, bibliotheken, cc’s, …) zolang de voorraad strekt.
Op social media loopt de campagne met #AntwerpenStraalt. Heel wat influencers en bekende personen willen de positieve boodschap mee uitdragen. Onder hen: styliste Farah El Bastani, theatermaker en multidisciplinair performer Jaouad Alloul,  tv-persoonlijkheid Lesley-Ann Poppe, hockeyspeler Loick Luypaert, comedian William Boeva, blogster Yentl Keuppens, illustratrice Fatinha Ramos, Mister Gay Belgium 2019 Matthias De Roover, BeroepsBelg Tanguy Ottomer en presentatrice Cath Luyten.
Zij zijn alvast enthousiast over de boodschap van de campagne:
·       Styliste Farah El Bastani: “Mensen houden van echte mensen, laat ons dan houden van iedereen die zichzelf durft zijn.”
·       Theatermaker en multidisciplinair performer Jaouad Alloul: “De campagne geeft een duidelijk signaal dat de’ LGBTQI+’-gemeenschap een evenwaardige plaats verdient binnen de samenleving.”
·       BeroepsBelg Tanguy Ottomer: “Antwerpen is doorheen eeuwen altijd een multiculturele stad geweest met een zeer vooruitstrevend karakter waar freedom of speech belangrijker werd met de dag. En freedom of love ook sinds deze eeuw. Zeker in een stad waar massa’s culturen samenleven is tolerantie, vriendschap en liefde de belangrijkste bouwsteen voor onze toekomst.”
·       Blogster Yentl Keuppens: “Iedere kleur heeft z’n verhaal. Alle kleurtjes samen maken 1. Het mooiste verhaal dat je maar kan bedenken. Zelfs mijn nagels zijn nu in thema – zo een leuke actie!”
·       Tv-persoonlijkheid Lesley-Ann Poppe:” Liefde is liefde. Voor liefde knielt de wereld. In welke vorm ook.”
·       Hockeyspeler Loick Luypaert: “Diversiteit moet mogelijk zijn in onze moderne maatschappij, daarin kan een stad als Antwerpen de kar trekken.”
·        Presentatrice Cath Luyten:” ‘I love you, just the gay you are’ vind ik ‘n hele mooie. Ik kijk uit naar de dag dat Lonely Planet niet langer hoofdstukken moet wijden aan goeie adressen voor gay people, of bij uitbreiding HLTIQAPC. Ik was als reisreporter altijd verontwaardigd te constateren dat zij speciale adressen moeten doorgespeeld krijgen om zich ergens welkom te voelen. We zijn er pas als die bladzijden eruit gescheurd kunnen worden.”
·       Mister Gay Belgium 2019 Matthias De Roover: “Als Mr Gay Belgium kan ik initiatieven en acties zoals deze alleen maar toejuichen. Het zijn niet onze verschillende die ons scheiden, wel de onmogelijkheid deze te herkennen en te aanvaarden. Laten we verschillen ook toejuichen en niet beperken. Antwerpen moet een stad zijn en blijven waar iedereen 100% zichzelf kan zijn onder de regenboog.”
 
Wie ook wil meedoen en een leuke foto wil delen uit steun en respect, kan inspiratie vinden op een van de locaties van de stad die een regenboogkleedje krijgen.
 
Logo, luifel op Theaterplein, Permeke, basketborden en zebrapaden stralen mee
Ook dit jaar zet de stad haar icoon, de stralende A, in. Zowel online (social media en website) als in het straatbeeld (affichenetwerk en signalisatie aan 30 stadsgebouwen) verandert die in een stralende regenboog-A. De eyecatcher van dit jaar is de luifel boven het Theaterplein. Die wordt bestickerd met regenboogfolie tot een regenboogdak van 1900m². Als de zon hierop schijnt zorgt dit voor een vrolijk kleur- en lichtspel onder de luifel. Onder dit regenboogdak zullen kleurrijke events van Antwerp Pride plaatsvinden zoals de ‘Roof of Love’, ‘Pride Games’ en een pop-upconcert van het Antwerpse sociaal-artistieke project Violencia in samenwerking met Arenberg.
 
Verder krijgen de kubus aan bibliotheek Permeke en 18 basketborden ook een regenboogjasje. Het gaat om de volgende 9 locaties: Sint-Andriesplaats, Veemarkt, Francis Wellesplein, Valerius De Saedeleerstraat, De Coninckplein, Damplein en het Sint-Jansplein in het district Antwerpen, het Krugerplein in Borgerhout en de Harold Rosherstraat in Hoboken.
Tot slot worden de regenboogzebrapaden op de kruispunten Suikerrui – Ernest Van Dijckkaai, Lange Koepoortstraat – Minderbroedersrui – Sint-Paulusstraat herschilderd met een duurzame verfsoort. Het regenboogzebrapad op de Draakplaats kreeg vorig jaar al een duurzame schilderbeurt en kreeg nu een extra poetsbeurt.
 
De campagne loopt van 8 juli tot en met 4 augustus. De luifel op het Theaterplein, Permeke, de basketbalborden en de stralende A’s aan stedelijke gebouwen blijven tot na Antwerp Pride (11 augustus) hun regenbooglook behouden. Alle info over de campagne staat op www.antwerpenstraalt.be.

Foto’s: Ruddy Berghmans & www.antwerpen.be

3D-muurschildering in Meistraat van V-bominslag tijdens Tweede Wereldoorlog

 

Op een gevel in de Meistraat, vlak bij het Theaterplein, verschijnt de komende dagen en weken een bijzondere muurschildering. Ze verwijst naar de inslag van een V-bom in de toenmalige volkswijk in oktober 1944. Dit initiatief kadert in de herdenking van de Tweede Wereldoorlog in Antwerpen.
Op 28 oktober 1944 viel er om 18.20 uur een V2-bom op de Bontemantelstraat in Antwerpen. Het was een van de bloedigste V-bominslagen in de stad, waarbij 71 doden en 81 gewonden vielen. De schade in de dichtbevolkte, smalle straat en de omliggende buurt was enorm. Hele gezinnen waren getroffen. De Bontemantelstraat bestaat vandaag niet meer. De verwoeste wijk maakte later plaats voor het Theaterplein en de Stadsschouwburg.
 
Muurschildering met 3D-effect
De stad koos deze symbolische plaats om er een tijdelijk kunstwerk te plaatsen dat de angst en terreur die de V-bommen teweegbrachten in de periode na de Bevrijding weerspiegelt.
Het kunstwerk bestaat uit een muurschildering die de komende dagen en weken wordt verwezenlijkt in de Meistraat, een parallelstraat van het Theaterplein, op een zijgevel van de Stadsschouwburg (kant HETPALEIS). Het schilderwerk van 14 op 10 meter maakt de materiële schade bij de impact van een dergelijke bom aanschouwelijk. Het wordt tegen eind juli voltooid, en wordt gerealiseerd in samenwerking met Street Art Antwerp en Treepack.
 
“Voor Antwerpen betekende de Bevrijding het einde van de nazi-vervolgingen en de gruwelen van de deportatie. Maar onze stad was nadien maandenlang het doelwit voor de verschrikkelijke V-wapens die duizenden slachtoffers maakten”, vertelt burgemeester Bart De Wever. “Met deze indrukwekkende muurschildering willen we passanten en bezoekers laten stilstaan bij al het leed en de verwoestingen tijdens de Tweede Wereldoorlog.”  
 
Antwerps streetartkunstenaar
Antwerpenaar Toon Van Ishoven ontwierp en schildert deze ‘mural’ voor de stad. Van Ishoven is een artistieke duizendpoot, die thuis is in heel wat verschillende stijlen. Bovendien maakt hij niet alleen muurschilderingen maar ook grafische ontwerpen, audiovisuele producties op gebouwen en sets voor theaters.
 
Van Ishoven over deze opdracht: “Mijn ervaring als scenograaf kwam bij de ruimtelijke studies voor deze muurschildering met 3D-effect goed van pas. Maar wat me nog meer boeit is dat er naast een vormelijke ook heel wat inhoudelijke diepgang zit in dit werk. Het bewustzijn van wat oorlog betekent vind ik heel belangrijk, zeker voor generaties die er nooit echt één hebben meegemaakt. Er zijn trouwens ook persoonlijke linken. Ik ken de verhalen van de terreur van de V-bommen via mijn vader, die beschreef hoe het geluid van de V1-bom plots stopte voor hij insloeg, en hoe je de V2 helemaal niet kon horen. Verder werkte ik bij een van mijn eerste jobs als vormgever in dit gebouw van de Stadsschouwburg. Toen nog ter vervanging van mijn legerdienst, als gewetensbezwaarde. Zo is de cirkel nu mooi rond!”
 
Antwerpen Herdenkt
In september 2019 is het 75 jaar geleden dat Antwerpen bevrijd werd tijdens de Tweede Wereldoorlog. De stad wil de herinnering aan deze oorlog levendig houden, versterken en doorgeven aan de toekomstige generaties. Daarom werd een masterplan met verschillende projecten opgestart. Er vinden heel wat herdenkingsinitiatieven plaats zoals wandelingen, een bijzondere editie van de Bevrijdingsdagen in september en acties zoals dit nieuwe stukje streetart.
 
Het streetartproject is te volgen op de Facebookpagina van de Bevrijdingsdagen. Alle achtergrondinfo over 75 jaar Bevrijding staat op www.antwerpenherdenkt.be.

Foto’s: Ruddy Berghmans.

Jan & Wim Peumans signeren hun boek in Standaard Boekhandel Antwerpen Schoenmarkt

 

Op dinsdag 18 juni stellen Jan & Wim Peumans het boek ‘Jan Peumans – een zachte anarchist’ voor in Standaard Boekhandel Antwerpen Schoenmarkt. Iedereen welkom!
Gelieve wel op voorhand in te schrijven via sb.antwerpen@standaardboekhandel.be.

Jan Peumans – een zachte anarchist
Jan Peumans is een van de weinige politici die aanzien genieten over partij-, taal- en landsgrenzen heen. Als jongeling werd hij lid van de Volksunie, in 2001 sloot hij zich aan bij de N-VA. Sinds 2004 geeft hij het Vlaams Parlement een smoel: eerst als hardwerkende en rebelse parlementair, vanaf 2009 als parlementsvoorzitter, een functie die hij op geheel eigen wijze invult. Zijn biografie leest als een origineel relaas van een sleutelfiguur binnen de Vlaamse Beweging en de lokale en nationale politiek van de laatste decennia. 

Wanneer?
dinsdag 18 juni, van 20.00 tot 22.00 uur
 
Waar?
Standaard Boekhandel, Schoenmarkt 16-18, Antwerpen

CD Release De Grungblavers tijdens kroegentocht op 11 april

 

Als er pannen boven de Antwerpse café-terrassen gehangen hadden… dan zijn ze na de kroegentocht zeker weggeblazen door de Grungblavers. Want de nieuwe CD van de Antwerpse band trok een spoor van muzikale ambiance doorheen de hele stad. Guillaume Van der Stighelen, Jan Van Looveren, Ludovic Nyamabo, Gène Bervoets, Dirk Cassiers, Erik Goossens, Paul Boogie Ambach en Marc Fransen bewijzen met de CD ‘De Pannen van ’t Dak’ dat ze klaar zijn voor de zomerse festivals.

Erik Goossens, manager en één van de Grungblavers:
Onze vorige CD was er één met wat rustigere filmische muziek, maar met ‘De Pannen van ’t Dak’, onze nieuwe schijf, solliciteren we resoluut voor optredens op de talloze festivals die Vlaanderen rijk is. Er zijn al contacten, en vandaag hebben we diegenen die nog wat aarzelen alvast overtuigd. Ons repertoire werkt ook in openlucht.

Getuigen? De vele fans die afkwamen naar de zonnige terrassen van de Batavier op het Eilandje om de eerste noten van de nieuwe studio-CD te kunnen horen. Later in de namiddag werden de diehard-fans vervoegd door toevallige passanten in de buurt van De Duifkes en De Varkenspoot waar de Grungblavers hun Aantwaarpse versies van een aantal evergreens op de theaterbuurt loslieten.. De stichter van de bende, die ook mee op het podium staat en die verantwoordelijk is voor de eigengereide Antwerpse vertalingen is Guillaume Van der Stighelen:
Wij zijn gewoon acht kastaars die met heel veel plezier echte klassiekers zingen uit volle borst… maar dan in het Antwerps. Belangrijk detail: bij de vertaling heb ik respect voor het originele nummer, zodat dee échte betekenis van de song komt boven drijven!

Daarna trokken de Grungblavers richting Grote Markt, waar het terras van den Bengel en den Engel hun podium was. Brabo keek vanop de Grote Markt aan den Engel en den Bengel goedkeurend naar het Antwerpse muzikale geweld van de Grungblavers die daar ondermeer hun ziel bloot zongen (I’m a Soulman van Sam&Dave), de schoonheid van de maskes op ’t Sint Annekeplage bezongen (Les Filles du Bord de Mer – Adamo) en lieten horen dat Jan van Looveren da goed doet (Johnny Be Good van Chuck Berry). In de Kloosterstraat in café Octo(foto’s) was de vraag aan het aanwezige publiek waar hun hart was (Could you be loved – Bob Marley) en staken ze de Temptations naar de kroon met hun ‘Papa was a Rolling Stone‘. Dat wordt in hun versie: ‘A vader die was nooit in z’n kot, ha was ne paling in nen iëmmer snot’.

De kroegentocht van vorige donderdag belooft in ieder geval veel goeds voor hun optredens, ondermeer naar jaarlijkse traditie in het OLT op moederkesdag, waar rijkelijk zal geput worden uit de ambiancenummers van deze nieuwe CD. Ook Yesterdayland in Bobbejaanland zal gekruid worden met hun Antwerpse aanwezigheid. En voor de rest is het deze zomer dus uitkijken naar hun passages op de festivalpodia .

Erik Goossens:
In oktober spelen we dan letterlijk opnieuw de pannen van ’t dak met een volledig nieuwe show. in de Antwerpse Opera. Ook een eerste keer dat er dat er daar evergreens (grungblavers) zullen klinken in een echte wereldtaal.

Voor vele Antwerpenaren is het juist de kracht van de vertalingen in combinatie met de strapatsen op het podium dat hen aantrekt:
‘Het is altijd genieten van een optreden van de Grung mannen. Zij zijn zo zot als een Antwerpse achterdeur. ’
‘Ik had ze al wel eens op tv zien langskomen en wou ze nu eens in ’t echt zien. Direct overtuigd nu om een heel optreden van die gasten mee te maken. Heb direct vanop de Grote Markt nu net al tickets geboekt voor het OLT. Ik moest van mijn jongste dochter die hen nu pas heeft leren kennen. Ze is achttien en door dit optreden volledig weg van hun versies van de tijdloze evergreens.’

’s Avonds trok het schoon BV-volk en de uitverkoren fans naar Brouwerij De Koninck waar de CD ‘Pannen van ’t Dak’ officieel werd voorgesteld aan pers en publiek.

De cd is vanaf nu te koop via de website van De Grungblavers en in Fnac en de Standaard Boekhandels.

Foto’s: Ruddy Berghmans

De Troubadours waren in de Stad

Op 31 maart verenigden de fanfares ‘Sint-Jozef’ uit Rupelmonde en ‘De Moedige Vlamingen’ uit Lokeren de krachten om een Dubbel-Duoconcert te geen in de polyvalente zaal van de Sint-Jan Beghmansschool te Rupelmonde.
Het resultaat was een schitterend concert met rond de zestig muzikanten op het podium. Alles stond onder de deskundige muzikale leiding van dirigent Alain Van de Velde.
Het thema dit jaar was ‘De Troubadours zijn in de Stad’, verwijzend naar de middeleeuwse minnezangers die van plaats naar plaats trokken om liederen en gedichten te brengen. Vaak brachten zij ook het verhaal van legenden en sagen. Dat deden de beide fanfares ook, maar dan alles muzikaal verklankt. 
Het eerste deel van de namiddag was er een kinderconcert. Tijdens dit kinderconcert vertelde actrice Paula Stulemeijer (voor de gelegenheid uitgedost als Mercator) het verhaal “Mercator’s Reizen’. Het was een spannend verhaal waarin Mercator een imaginaire reis maakte langs vele mythische plaatsen. De fanfare vulde alles aan met bijpassende muziek en geluidseffecten die alles aankleedden. Vanop het podium was duidelijk te zien dat de kinderen volledig meegingen in het verhaal.
Na het kinderconcert was er het effectieve concert ‘De Troubadours zijn in de Stad’. In dit concert werden een achttal bekende en minder bekende legenden en sagen ten gehore gebracht. We denken hierbij bijvoorbeeld aan Atlantis, Koning Arthur, Legende van de Vikingen als meest bekende verhalen. Maar ook werden er middeleeuwse taferelen muzikaal gebracht in muziekwerken zoals ‘Cry of the Falcon’ en de Zwaanridderssaga. Er werd voorafgaand aan ieder muziekwerk verteld waarover het ging. Om in de stijl te blijven van de Troubadours was de presentatie in dichtvorm gebracht. Iets wat het publiek ook duidelijk kon smaken.
Om een dergelijk concert vlot te laten verlopen is er natuurlijk veel voorbereiding nodig. Beide fanfares hebben dan ook enorm veel werk en energie gestoken om alle muziek zo goed mogelijk te laten klinken. En dat is niet alleen de juiste noten spelen; maar ook ritme, nuances, … Zaken waar de dirigent tijdens de repetities veel aandacht aan heeft besteed. Het resultaat van dit concert was dan ook voortreffelijk.  Dit werd na het concert ook bevestigd door het talrijk opgekomen publiek.

Tekst: Jurgen De Cleen
Foto’s: Alex Deyaert
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maud Vanhauwaert schrijft stadsgedicht voor Onze-Lieve-Vrouwekathedraal

 

De Antwerpse schepenen Fons Duchateau en Nabilla Ait Daoud onthulden vandaag een nieuw stadsgedicht voor de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal. Burgemeester Bart De Wever was verontschuldigd.

Stadsdichter Maud Vanhauwaert schreef het gedicht naar aanleiding van de 500 jaar oude belforttoren die de komende twee jaar in de stijgers staat. Op vraag van de stad werkte zij samen met grafisch ontwerper Jelle Jespers een poëzie-integratie uit voor de werfomheining op de Handschoenmarkt en een deel van de steigerdoeken.

Maud Vanhauwaert over haar stadsgedicht ‘Deze Oude Lieve Vrouw’: “Geen gebouw is iconischer in deze stad, geen gebouw heeft zoveel te vertellen als de kathedraal. Of ik als stadsdichter iets wilde doen met de steigerdoeken, tijdens de renovatiewerken van de toren? ’t Zal wel zijn! Ik besloot om een gedicht te schrijven waarin je de stem van de kathedraal hoort. Ik stel haar voor als een lieve oude vrouw die de voorbijgangers aanspreekt. Ze is trots op de glorie die ze uitstraalt, maar betreurt dat iedereen haar vooral als een relict van het verleden ziet.”
Jelle Jespers vertaalde de laatste regels in haperende letters, die samen een intrigerend grafisch spel vormen op de werfdoeken. Het gedicht ‘Deze Oude Lieve Vrouw’ is vanaf 2 april in verschillende talen te lezen op de werfafsluiting aan de Handschoenmarkt.
Van 2 tot 7 april weerklinkt het stadsgedicht elke dag om 20 uur vanuit de belforttoren, in samenspel met de beiaard. Beiaardiers Koen Van Assche en Liesbeth Janssens spelen voor deze gelegenheid muziek uit het beiaardboek van 1746 van de 18de-eeuwse stadsbeiaardier, Joannes De Gruijtters.
Deze Oude Lieve Vrouw
 Al eeuwen waak ik over alle daken
priem ik prompt het zwerk in, voel ik de richting 
van de wind, stel ik een vraag die niemand kent
 
Verheven in mijn kantwerk van steen 
onderging ik het allemaal, de vlammen
beeldenstormers, ze likten mij uit, roofden mij leeg 
 
Ik ben een vrouw van vele ribben en beuken 
maar bleef staande, een kranige bejaarde
met een beiaard die al eeuwen luidt 
 
Nu zie ik iedereen aan mij voorbijgaan
slechts een enkeling bezoekt mij nog
praat met zachte stemmen in het duister

Ik voel mij kromtrekken op gekartelde sepia 
ansichtkaarten, je kan jezelf kijkend naar mij
de geschiedenis inschrijven, maar laat mij niet alleen 
 
Van het verleden zijn. Meer nog 
dan onder een Alziend oog ben ik het oog 
van de storm van de stad, tijdloos toevluchtsoord
 
Welaan dan, laat de stilte in u galmen
een koor uit u kiemen, eer uw ouden van dagen 
en zij zullen voor u pralen, in onverlichte nissen 
 
Liggen mijn geheimen verscholen 
in meesterlijke drieluiken ga ik voor u open 
laat mij u midscheeps met verstomming slaan

Schrijf deze oude lieve vrouw niet af
al hang ik aan katheters, aarzel niet
vooral nu ik haper
                         nader.
 
© stadsgedicht Antwerpen 2019

Foto’s: Koen de Waal / www.antwerpenboekenstad.be

Een IJzertijdnederzetting in Wilrijk

Het Vlaams Erfgoed Centrum voerde archeologisch onderzoek uit in de oude kasteeltuin van Hof ter Beke in Wilrijk en vond sporen uit de IJzertijd terug.

Onder de geroerde grond werd een mooi volmiddeleeuws, bootvormig huis aangetroffen. In de paalsporen en de mogelijke erfgreppel die rond het huis liep, werden slechts een gering aantal vondsten teruggevonden. Het zogenaamde Mayenaardewerk en het Kempisch aardewerk dateren de plattegrond in de 12de, eerste helft 13de eeuw. Eerder werd tijdens het proefsleuvenonderzoek door de VUhbs ook al Rijnlands roodbeschilderd aardewerk gevonden. Een 12de-eeuwse datering lijkt dus aannemelijk. Daarnaast werden ook verschillende spiekers of hooiopslagplaatsjes, bijgebouwen, een kringgreppel en enkele kuilen teruggevonden. Het aardewerk in de kuilen dateert uit de IJzertijd (800-50 v. Chr.).

Het Vlaams Erfgoed Centrum gaat na welke structuren bij welke periode horen, onderzoekt het dieet van de inwoners en tracht hun leefomgeving te reconstrueren.

Foto’s: VEC / Onroerend Erfgoed stad Antwerpen

Herinneringen gezocht aan 25 jaar Zomer van Antwerpen

De fenomenale Reuzen van Royal de Luxe, de Drijvende tuinen in het Bonapartedok, het licht absurde ‘Frietmakerij Berghmans’ van Aksident, het wonderschone ‘U bevindt zich hier’ van Dries Verhoeven: zomaar een greep uit het programma van de afgelopen 24 edities van Zomer van Antwerpen. Dit jaar blaast het stadsfestival 25 kaarsjes uit, van 21 juni tot en met 2 september, en ze zoeken naar jouw herinneringen.  

1993/1995-2019
De eerste aanzet voor Zomer van Antwerpen ontstond in 1993, als onderdeel van Antwerpen 93, Antwerpen culturele hoofdstad van Europa. Een deel van het programma van toen legde de basis voor het vervolg in 1995: in dat jaar palmde de eerste onafhankelijke editie van het festival de stad in, met o.a. de Muziek

 

in de Wijk concerten, de filmvertoningen aan de kaai, één circusvoorstelling en de eerste passage van Royal de Luxe. De verschillende festiviteiten trokken in totaal 47.600 bezoekers. In de afgelopen jaren is het festival uitgegroeid tot een cultureel zomerseizoen dat gemiddeld 250.000 bezoekers op de been brengt met een uitgebreid programma van theater op locatie, internationale circusgezelschappen op stadsoase de Zomerbar, muziek uit alle windstreken op Antwerpse pleinen, de urban hotspot Zomerfabriek en nog veel meer.   

Herinneringen gezocht

Onderdeel van dit feestelijke jaar is een uitbreiding van het online archief. “In onze archiefruimte liggen zoveel verhalen verborgen: van foto’s en filmpjes uit de beginjaren tot aan een fantastische maquette voor een echte theaterboot die er nooit kwam. Met een interactieve tijdlijn op de website maken we deze informatie de komende maanden toegankelijk voor onze bezoekers. Maar het verhaal van Zomer van Antwerpen zou niet compleet zijn zonder hun stem”, aldus communicatieverantwoordelijke Sanne de Rooij. Heb jij een herinnering aan een bezoek aan een van de voorstellingen of concerten van Zomer van Antwerpen? Misschien was je wel vrijwilliger of medewerker van het eerste uur en heb je je t-shirt van toen nog bewaard? Of heb je je partner leren kennen op de Zomerbar? Beeldmateriaal en herinneringen kunnen worden ingediend via de website van Zomer van Antwerpen: www.zva.be/herinneringen-gezocht
Al het ingezonden materiaal wordt verzameld en bekeken. Eind mei, samen met de bekendmaking van het programma, worden de herinneringen online gepubliceerd in de interactieve tijdlijn. Ook daarna kan je herinneringen blijven inzenden.   

Verjaardagstraktatie op 28 mei
Op het programma van deze 25e editie is het nog even wachten: dit wordt dinsdag 28 mei bekend gemaakt, de kaartverkoop start 8 juni. De organisatie kan al wel meegeven dat er in de avonduren van 28 mei een verjaardagstraktatie voor het publiek op het programma staat, in de vorm van een grote, gratis theatervoorstelling. 

Foto’s: www.zva.be

The Bootleg Beatles in De Roma op 13 februari 2020

De beste Beatlescoverband ter wereld komt terug naar Borgerhout! Tickets zijn meteen te koop via www.deroma.be, 03 600 16 60 en Fnac.

It’s not John Paul George and Ringo… but you simply won’t believe it.

The Bootleg Beatles zijn terug! De beste Beatlescoverband ter wereld katapulteert je zonder pardon terug naar de gouden hoogdagen van de Beatlemania. Wie The Bootleg Beatles live aan het werk ziet zou zweren dat the fab four zélf op het podium stonden. Van de muziek tot de kostuums, van de kapsels tot de instrumenten, van het accent tot het stemtimbre: tot in de kleinste details recreëert deze Britse band alles wat The Beatles zo speciaal maakte.
 
Volgend seizoen trekken The Bootleg Beatles de baan op met And In The End, een volledig nieuwe show waarmee ze de 50ste verjaardag van Abbey Road en Let It Be vieren. Beatlesfans weten waarheen!

Foto: www.deroma.be

M HKA en De Studio slaan handen in elkaar

 

In Antwerpen slaan het Museum van Hedendaagse Kunst (M HKA) en kunstencentrum De Studio de handen in elkaar. Beide huizen gaan op lange termijn samenwerken om de kloof tussen podiumkunsten en beeldende kunsten te dichten, en zo inspelen op de verwachtingen van een divers en internationaal publiek.
Met deze unieke samenwerking willen het M HKA en De Studio het cultuuraanbod hedendaagser en dynamischer maken. Het M HKA geniet internationaal een sterke reputatie en vond de voorbije jaren een steeds breder publiek met zijn nieuwe profilering. De Studio is gehuisvest in de voormalige Studio Herman Teirlinck aan het Mechelseplein en is met een mix van theater, dans, muziek, literatuur, festivals en debatten een breed podium voor een jong publiek en een centrum voor jong talent. Met meer dan 75.000 bezoekers in 2018 vormt De Studio een van de grootste bottom-upinitiatieven in Vlaanderen.
 
Het samengaan van beide cultuurhuizen zal de huidige werking versterken en opent de deur naar nieuwe initiatieven. Zo zal vanaf eind augustus Cinema Zuid – de filmwerking van het M HKA – verhuizen naar De Studio en daar deel worden van een verbrede beeldculturele werking die beide organisaties samen onder een vlag organiseren. In De Studio werden twee nieuwe filmzalen gebouwd, met een capaciteit van 50 en 160 personen.
De vaste formats van Cinema Zuid zoals Reeksen, Filmhistories en Off-stream blijven behouden en worden verder uitgewerkt met oog op de actualiteit en het moderne publiek. Onder andere spraakmakende documentaires, animatiefilms, experimentele films en cultklassiekers zullen terugkomen in het filmaanbod in De Studio.
 
Dit alles is ook deel van een langere termijnhorizon. De Vlaamse Gemeenschap besliste om een volwaardige museale infrastructuur te bouwen voor het M HKA. In 2026 verhuist het museum naar een nieuw gebouw op de site waar momenteel het Hof van Beroep staat. Dat zal niet alleen de volwaardige vaste collectie mogelijk maken die momenteel ontbreekt, centraal komt er ook een ‘Forumfunctie’, in de lijn van de internationale museumontwikkelingen, een ontmoetingsplek voor kunstenaars en publiek waar diverse evenementen kunnen plaatsvinden. De beweging nu is al een voorzet daar naartoe.
De komende maanden werken het M HKA en De Studio nauw samen om de nieuwe gezamenlijke werking vorm te geven. Beide organisaties willen in deze werking onder meer ruimte maken voor performance, cross-overs tussen podium en museum, debatten en ontwikkeling van nieuwe evenementen en talent. Zowel het M HKA als De Studio willen ook de banden met kunstenaars, festivalorganisatoren, stedelijke netwerken en producenten blijven versterken.
 
Marc Verstappen, algemeen directeur & Amelie Aernaudts, hoofd programma van Villanella, de vzw achter De Studio: “Wij zien dit project als een spannend avontuur. De samenwerking met het M HKA versterkt de inhoudelijke werking van onze cinema, verbreedt het perspectief op beeldcultuur bij jonge mensen en vergroot de internationale dimensie. Wij kijken ernaar uit om bijvoorbeeld hiphopfestival Steez in het museum te tonen en Marcel Broodthaers in De Studio te verwelkomen. Het is een opwindende gedachte om een open samenwerking op te bouwen die kan landen in een nieuw museum.”
 
Bart De Baere, algemeen directeur van het M HKA: “Zes jaar is een lange aanlooptijd naar een nieuw museum, maar ook erg kort als we in 2026 een museum voor de toekomst op internationaal niveau willen openen. Dat museum zal zowel duurzaam als flexibel moeten zijn. Voor die flexibiliteit kunnen we van De Studio veel leren. We zijn blij in hen een structurele partner te hebben gevonden.”
 
Eind juni maken het M HKA en De Studio de details van hun nieuwe plannen bekend. Op 29 augustus zetten De Studio en het M HKA tijdens een feestelijke openingsweek officieel de deuren open voor publiek.

Foto’s: www.muhka.be / www.cinemazuid.be / www.villanella.be

Stad draagt zorg voor erfgoed – glasplaten van Edmond Fierlants worden gerestaureerd

 

Het FelixArchief/Stadsarchief Antwerpen bewaart 79 glasplaten van fotograaf Edmond Fierlants uit de periode 1860-1864. Sinds 24 december 2012 is deze verzameling opgenomen in de lijst van topstukken van de Vlaamse Overheid. Restauratie van deze glasplaten dringt zich op. Dankzij een overeenkomst met Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz wordt de restauratie van deze kostbare en zeer waardevolle archieven mogelijk.

In 1860 sleepte Edmond Fierlants (1819-1869) een wel heel belangrijke overheidsopdracht in de wacht. Het stadsbestuur van Antwerpen vroeg hem om alle voorname gebouwen en monumenten te fotograferen. De foto’s geven een uniek beeld van de stad omdat het stadsbeeld net op dat moment een cruciale verandering onderging. Bovendien vereeuwigde Fierlants ook het oudste stadsgedeelte dat twintig jaar later bij de rechttrekking van de Scheldekaaien onherkenbaar zou veranderen.

De fotocollectie blijkt uiterst zeldzaam. Het is één van de weinig bewaarde collecties uit de pioniersjaren van de fotografie.

“Als stad dragen we zorg voor ons cultureel erfgoed”, verduidelijkt schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud. “Via deze overeenkomst kunnen we een uiterst zeldzame fotocollectie die bij het collectieve geheugen van de Middeleeuwse stad hoort, laten restaureren. De collectie bevat immers unieke beelden van het oude centrum van Antwerpen voor de sloop van de Spaanse vesten en het rechttrekken van de Scheldekaaien. Dankzij de restauratie kunnen ook onze kinderen en kleinkinderen kennis maken met het Antwerpen van vroeger.”

De verzameling foto’s van Edmond Fierlants telt 158 verschillende beelden. Er bleven ook 79 glasplaten bewaard. Deze glasplaten vormen een unieke verzameling, niet alleen door het aantal glasplaten, maar ook door hun groot formaat. Sinds 2012 behoort de verzameling officieel tot ons roerend cultureel erfgoed en is ze erkend als “Vlaams topstuk”.

Topstukken zijn zeldzame en onmisbare cultuurgoederen die voor de Vlaamse overheid in Vlaanderen moeten bewaard blijven omwille van hun bijzondere archeologische, historische, cultuurhistorische, artistieke of wetenschappelijke betekenis. Door de status van topstuk moet er voor elke fysieke ingreep of gebruik door derden toelating gevraagd worden aan de Topstukkenraad.

De Topstukkenraad meldde dat de Vlaamse Overheid bereid is voor het maximum van 80% tussen te komen voor de restauratie van de glasplaten. Het college keurde vandaag de opgestelde overeenkomst goed.

Foto’s: FelixArchief / www.antwerpen.be

Voorlopige bescherming van Appartementsgebouw ‘De Zonnewijzer’ in Antwerpen

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, beschermt Appartementsgebouw “De Zonnewijzer” voorlopig als monument
“Het multifunctionele gebouw en de ingenieuze opdeling in appartementen, duplexflats, winkels en een conciërgewoning maken “De Zonnewijzer” tot een van de meest innovatieve wooncomplexen uit de jaren 1950 in Antwerpen. Imposant aan de buitenkant, ingenieus aan de binnenkant.”, aldus minister-president Geert Bourgeois.
 
“De Zonnewijzer” is een gezamenlijk vastgoedproject van Léon Stynen en Georgette Vander Elst-Ceurvorst, die elk instonden voor de helft van de investering. Samen met Paul De Meyer, Walter Bresseleers en Paul Meekels tekende Stynen in 1955 het definitieve ontwerp, dat tussen juli van dat jaar en de lente van 1957 werd uitgevoerd. Onder invloed van de jonge generatie medewerkers oriënteerde het architectenbureau van Stynen en De Meyer zich in deze periode opnieuw op Le Corbusier, met een architectuur die uiting gaf aan een verfijnd brutalisme.
Het complex op een compact hoekperceel van slechts 13 bij 25 m, telt negen bouwlagen aan het Koning Albertpark en zes aan de Zonnewijzerstraat. Stynen en De Meyer vestigden hun architectenbureau op de eerste verdieping van “De Zonnewijzer”, dat verder bestemd was voor verkoop in mede-eigendom. Het gebouw heeft twee winkels met mezzanine, elf appartementen van vier verschillende types, en een conciërgewoning. De twee gestapelde duplexflats gaan terug op het typemodel van Le Corbusier’s Unité d’habitation. Aan het ruime penthouse met dakterras, werd nog tijdens de bouw een duplexniveau toegevoegd.
 
“De Zonnewijzer” ontleent zijn brutalistisch karakter aan het zichtbare betonskelet, het uitkragende middenbalkon en de luifel van het penthouse. Voor het parement is witte natuursteen in ongelijke lagen toegepast, voor het schrijnwerk aluminium.
 
Procedure
Na de voorlopige bescherming organiseert het gemeentebestuur een openbaar onderzoek. Op die manier heeft iedereen de kans om opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken bij de gemeente. Binnen negen maanden beslist minister-president Geert Bourgeois over een definitieve bescherming.
 
Foto’s en meer informatie over dit onroerend erfgoed in de inventaris:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/7325

Ruddy Berghmans

Anneke Kestelijn – Belgische winnaars van de Ronde van Vlaanderen

Als afstudeerproject voor haar studie fotografie ging Anneke Kestelijn de uitdaging aan om alle Belgische winnaars van de Ronde van Vlaanderen voor de lens te krijgen. Het resultaat is een unieke fotoreeks met authentieke portretten van alle nog levende winnaars. De tentoonstelling is te bezichtigen in het districtshuis te Berendrecht.

In een aparte lezing op 28 maart om 20 uur neemt Anneke u mee naar de verhalen achter de portretten. Ze fotografeerde de winnaars en leerde ook de mens achter de wielrenner kennen. De lezing gaat door in het districtshuis en is gratis.

Expo van 23 maart tot 12 april
Lezing op 28 maart om 20u.
Openingsuren districtshuis
di & wo van 8 tot 17 uur
do van 12 tot 20 uur
vr van 8 tot 14 uur
za 23 maart & 6 april van 8 tot 13 uur
prijzen
Gratis
locatie
Districtshuis Berendrecht
Antwerpsebaan 140
2040 Berendrecht

Foto: Anneke Kestelijn / www.vrijetijdscentrumberendrecht.be

Ruddy Berghmans