Benjamin Demeyere

Le voyageur sur la terre

Frank Wagemans

Brave  NEW Work

Frank Wagemans

De jaren van van verstand

Greet Martens

Krümel sind auch bröt

 PANTERNIEUWSJES

Zomer 2020

De tentoonstellingen van Benjamin Demeyere “Le voyageur sur la terre”, van Greet Martens “Krümel sind auch Bröt” en van Frank Wagemans “Brave New Work” gaan van start in het openingweekend van zaterdag 4 juli en zondag 5 juli van 11u tot 19u en lopen nog tot en met zondag 13 september 2020.

Frank Wagemans schildert en maakt beelden. In beide disciplines heeft hij al een heel oeuvreopgebouwd. Sinds 2006 is hij verbonden aan de Zwarte Panter. Zijn werk refereert naar zowel de klassieke abstracte schilderkunst als naar de grafische populaire strip. Deze werelden in één beeld samenbrengen is voor hem een uitdagend uitgangspunt.

Probleem is, zo zegt hij, dat ik enorm veel boeiend vind. In mijn achterhoofd zit de sfeer van Brusselmans maar ook de krachtige pictogrammen van Richard McGuire, of de wereld van de eerste strips van Suske en Wiske, de abstracte wereld van Léger of de late Malevich. Het parcours naar een mogelijk meesterwerk zit vol valkuilen. Willen behagen vind ik niet interessant, zegt hij, maar vaststellen dat er toch weer té evidente schoonheid in een werk sluipt vraagt om er radicaal tegenin te gaan. Als ik dit opgelost krijg dan ben ik er, zegt hij, het werk moet mij verrassen.

In zijn nieuwe tentoonstelling “Brave New Work” zien we bekende onderwerpen terugkeren; de bloemenvaas, de begroeting, het landschap. Het thema op zich is voor hem niet belangrijk, wel de schilderkundige uitwerking. Hoe ver kan hij de figuratie opspannen tot abstractie en hoe ver kan hij de spanning tussen kleuren opdrijven. Hij onderzoekt zijn beeldende taal in kleinere abstracte werken, die later doorsijpelen in de grotere werken.

Er zijn opnieuw enkele beelden te zien waarin, gelijklopend met de schilderijen, verschillende werelden elkaar ontmoeten. Kijken naar een werk van Frank Wagemans vraagt om mee te stappen in een botsende wereld waar er geen zekerheden zijn maar waar je onverwacht bekende vrienden tegenkomt die je met de glimlach de weg wijzen.

Brave New Work, de titel van deze tentoonstelling zegt alles.

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling verschijnt het boek ‘De jaren van verstand’ met daarin een overzicht van de tweejaarlijkse tentoonstellingen van Frank Wagemans in de Zwarte Panter van 2006 tot 2020. Dit boek verschijnt naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Brave New Work’. Er verschijnt tevens een bibliofiele editie in een foedraal met een origineel werk op papier van Frank Wagemans in een oplage van 20 exemplaren, genummerd van 1 tot 20, uitgegeven door de Vrienden van De Zwarte Panter en uitgevoerd door boekbinderij Jansen, Edegem. De teksten zijn van Mark Ruyters, Jan Wagemans, René Hooyberghs, Uli Vinks, Lieve Blomme, Greet Martens, Frank Wagemans met vertalingen van Jan Wagemans en Marleen Keustermans. De foto’s zijn van Jochen Vergothe, Frank Croes, Johan Luyckx, Luc Wouters, Greet Martens en Adriaan Raemdonck. Het boek is gedrukt door die Keure in Brugge, de vormgeving is van Jean-Michel Meyers.

Greet Martens, zijn levensgezellin, toont voor het eerst samen met Frank Wagemans haar werk in deZwarte Panter. Zij heeft steeds gewerkt in de schaduw van haar grote boom en vond het daar heerlijk werken en toeven, zegt ze zelf. Zij was docent schilderkunst aan de stedelijke academie van Hoogstraten, die in 1965 opgericht werd door haar vader. Haar werk is in de loop der jaren geëvolueerd van pure schilderkunst naar een assemblagetechniek. Zij heeft een zwak voor handenarbeid en is snel geroerd door wat door liefdevolle handen met aandacht is gemaakt. Als materiaal is hout voor haar een sterk bepalende keuze. Jaren geleden begon ze stukjes hout te verzamelen die ze in kleine kijkdozen en objecten bijeenbracht. Houten kaasdoosjes, mooie houten latjes mochten niet verloren gaan. Zij ging vormen in houten planken beitelen en inleggen met kleur, sigarenkistjes werden gevuld met houten blokken. Stukken oude deurlijst, uitgebroken ramen; alles kon inspireren om objecten te maken met een nieuwe betekenis. Het werken met de handen - het maakwerk - is voor haar belangrijk. Zelf zegt ze daarover dat ze daarbij soms het gevoel heeft dat ze zich verbindt met een vroegere maker. Elk object heeft een verleden, het spreekt met haar, zij wil het redden. Meer recent probeert ze zich te verbinden met oude wegwerp-schilderijen van zogenaamde broodschilders. Pastorale cliché-landschappen in een vlotte, super suggestieve schilderwijze, wil ze door haar ingrepen terug in een woonkamer krijgen. Haar tentoonstelling kreeg de titel “Krümel sind

auch Bröt”. Op een dag las ze op de broodzak van haar bakker dit opschrift. Al lachend zei G. M. tegen F. W.: “Wanneer ik nog eens tentoonstel, wordt dat mijn titel.” Zelfs in het kleinste kruimeltje zit de liefde van de bakker. Niets mag verloren gaan of achteloos bejegend worden. Enkele van haar werken staan in het boek van Frank Wagemans ‘De jaren van verstand’.

De tentoonstelling van Michel Buylen “The right Confusion” en die van Agnès Guillaume “Grounding Dreams” lopen nog tot en met zondag 28 juni.

Ik schilder met schilders een documentaire overAdriaan Raemdonck

Genomineerd voor Beste Nationale Documentaire @ Docville 2020. Alle vertoningen van de documentaire “Ik schilder met schilders” waren in een mum van tijd uitverkocht. Er was veel vraag naar wanneer de film op DVD uit zou komen. Met plezier kunnen we meedelen dat je de documentaire vanaf nu kan kopen op DVD én ook digitaal kan huren of kopen. Op alle dragers kan je zowel Engelse als Franse ondertiteling selecteren.

De Antwerpse Galerie De Zwarte Panter, gehuisvest in een ontwijde kapel in de Antwerpse binnenstad, is vijftig jaar jong. Dat is oud voor een galerie. Meer nog, met haar halve eeuw voluit in het leven staan is De Zwarte Panter de op één na oudste actieve galerie in de Belgische kunstwereld. Zij is een instituut. Een unicum. Een icoon. En ook in de internationale kunstwereld is zij een begrip.

De documentaire ‘Ik schilder met schilders’ belicht het levenswerk en het levensverhaal van oprichter Adriaan Raemdonck. Hij gaf en geeft De Zwarte Panter adem en ziel. Hij ís De Zwarte Panter. Via zijn verhaal wordt een intieme inkijk geboden in zowel een halve eeuw beeldende kunst als in de cultreel-maatschappelijke evolutie in Vlaanderen en omstreken.

Kritische bewonderaars van De Zwarte Panter confronteren Adriaan met zijn geschiedenis, met het nu en de toekomst, met zijn impact en plaats in de (kunst)wereld, waaronder Tom Barman, Jan Decleir, Jan Mulder, Jeroen Olyslaegers en Anne-Mie Van Kerckhoven.

Geniet thuis van “Ik schilder met schilders”. Koop of download en kijk wanneer je wil! De DVD is beschikbaar aan 15 € in de galerie. Info: https://www.ikschildermetschilders.be/

Collected Stories Jan Vanriet

Deze expositie met nieuw werk opent op zaterdag 19 september en loopt tot en met 8 november 2020. Recente exposities voerden Jan Vanriet naar Maastricht, Moskou, Brussel, Gdansk, Antwerpen, Walsall, Toledo, Brugge, Autun en Londen. Collected Stories is Vanriets dertiende individuele tentoonstelling in Galerie De Zwarte Panter (de samenwerking begon reeds in 1973); ze verzamelt vier thema’s: van schilderijen geïnspireerd door klassieke beelden uit de Glyptothek in München, via een reeks intimistische huisscènes vermengd met de vijandigheid van de buitenwereld, dan de epische rouw na een vliegramp nabij Turijn en ten slotte de 41 gouaches aangereikt door de dichtbundel Heldenleven (uitgeverij Polis). Voor de knappe catalogus van Collected Stories schreef de schilder zelf enkele toelichtingen over de inhoud en de achtergronden van zijn werk. Ze worden aangevuld met een essay van de Poolse dichter Adam Zagajewski. Er verschijnt ook een bibliofiele editie op 25 exemplaren, met een prachtig foedraal waarin twee royaal ingekleurde prints.

ArtAutun

Deze zomer valt er werk te zien van Jan Vanriet in de Bourgondische kunstbiënnale Art Autun, gecureerd door Paul Reniere en Martine Depla. Ze tonen zo'n 120 werken van 33 Belgische en Franse, hedendaagse en modernistische kunstenaars op twee historische plekken in Autun: het Musée Rolin - de voormalige 15de-eeuwse residentie van de kanselier, bekend van het Van Eyck-schilderij in het Louvre - en de monumentale leegstaande 19de-eeuwse gevangenis. Voor de ruim geïllustreerde catalogus (een uitgave van Snoeck) schreef Eric Rinckhout de inleidende tekst.

Onder de deelnemers: Philip Aguirre y Otegui, Johan Clarysse, Thierry De Cordier, Peter de Cupere, Jan De Maesschalck, Robert Devriendt, Wim Delvoye, Karin Hanssen, Hans Vandekerckhove, Cindy Wright e.a. Tevens is er werk van Edgard Tytgat, Rik Wouters, Marthe Donas, Gust De Smet, Hippolyte Daeye, Antoine Mortier en James Ensor.

Art Autun loopt van 4 juli tot 27 september. Info op: www.artautun.fr

Wasnichtallessorauskommt Alfred Klinkanin Neue Galerie Graz –

Universalmuseum Joanneum – Joanneumsviertel, Graz, Österreich, De tentoonstelling is verlengd t.e.m. 26 augustus 2020. Info: www.museum-joanneum.at.

Premie leden 2020.

Dit jaar maakte Frieda Van Dun de prent ‘Zomertapijt’ als premie voor de steunende leden. Men kan de premie afhalen en nog bekomen door storting van 300 € op rekening

IBAN: BE96 0682 0095 2705 van Vrienden van De Zwarte Panter met vermelding: lidmaatschap 2020.

Le voyageur sur la terre

Benjamin Demeyere ontleent de titel van zijn nieuwe tentoonstelling in galerie de Zwarte Panter aan het in 1927 verschenen boek van Julien Green. Enkel de titel. Want in de tentoonstelling verwijst de reiziger naar de legendarische figuur van Ahasverus, de wandelende jood die zijn leven niet kan verliezen aangezien hij zijn dood heeft verloren. De Antwerpse schilder identificeert zich met deze vagebond die betekenis probeert te vinden in zijn lot tussen het onverbiddelijke tijdsverloop en de stilte van de goden. Zolang de aarde draait, blijft dromen mogelijk ​voor wie zichzelf niemand noemt en uiteindelijk iedereen is, voor wie onderweg is en nooit stopt. 

In “La rencontre”, een schilderij dat in de kapel wordt tentoongesteld, verwijst Benjamin duidelijk naar het meesterwerk van de realistische schilder Gustave Courbet, “Bonjour Monsieur Courbet” (1854). Dat werk is dan weer geïnspireerd op een populaire prent van Pierre Leloup du Mans uit 1831, “De bourgeois van de stad in gesprek met de wandelende jood”.

Achter een spel van rasters en kleuren, een techniek die de schilder koestert, ruilde hij de originele personages in voor zijn trouwe galeriehouder Adriaan Raemdonck, diens hond en Fred Bervoets, galeriegenoot maar vooral mentor van de jonge student aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. De cruciale dubbele ontmoeting maakt van deze autobiografische reconstructie een soort zelfportret, net als alle andere werken die in dezelfde ruimte worden tentoongesteld.

In het ‘tempeltje’ met uitzicht op de tuin vertelt Benjamin in drie schilderijen, nog steeds via de figuur van de wandelende jood, over zijn aankomst in Antwerpen aan het einde van zijn jeugd. Naast hun poëtische en visuele kracht, staan de wapenschilden symbool voor het behoren tot een gezin en een land.

Vooraan    de    galerie    zet   de   kunstenaar      zijn

ambitieuze    project     voort     om    1.000    études

exotiques uit te voeren. Deze afbeeldingen van

"De bourgeois van de stad in gesprek met de wandelende jood” Pierre Leloup du Mans (1831)

vogels op een gekleurde achtergrond dienen hem als vingeroefeningen waarmee de muzikant elke dag zijn instrument probeert te temmen. Deze studies gaan vergezeld van nostalgische beelden, metaforen van Sint Franciscus van Assisi die met vogels sprak, ook prachtig geschilderd door Giotto aan het einde van de 13e eeuw.

Benjamin Demeyere, een reiziger op aarde, laat zich tot slot inspireren door een reeks prenten die hij uit

Japan meebracht om zich te verdiepen in de techniek van het schilderen met olieverf.

Japan, een reisbestemming, een Oosterse droom, een paradijs? Een eiland.

Openingsweekend zaterdag 4 en zondag 5 juli, uitzonderlijk van 11u tot 19u De tentoonstelling loopt van 9 juli t.e.m. 13 september 2020 Open donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 13u30 tot 18u Galerie De Zwarte Panter Hoogstraat 70-72-74 2000 Antwerpen

Le voyageur sur la terre

C’est au livre de Julien Green paru en 1927 que Benjamin Demeyere emprunte le titre de sa nouvelle exposition à la galerie de Zwarte Panter. Seulement le titre. Car ici, dans l’exposition, le voyageur fait référence au personnage légendaire d’Ahasverus, le juif errant qui ne peut pas perdre la vie puisqu’il a perdu la mort. Le peintre anversois s’identifie à ce vagabond qui tente de trouver un sens à son destin entre l’inexorable passage du temps et l’assourdissant silence des dieux. Tant que la terre tourne, les rêves

se poursuivent pour celui qui se dit personne et qui est, en définitive, tout le monde, principalement celui qui marche et ne s’arrête jamais.

Dans “La rencontre”, peinture exposée dans la chapelle, Benjamin fait clairement référence au chef d’œuvre du peintre réaliste Gustave Courbet, “Bonjour Monsieur Courbet” (1854). Peinture qui elle-même s’inspire d’une estampe populaire gravée par Pierre Leloup du Mans en 1831 : “Les bourgeois de la ville parlant au juif errant”.

Derrière un jeu de trames et de couleurs, technique que le peintre affectionne, les personnages originaux ont été remplacés par Adriaan Raemdonck, son indéfectible galeriste, son chien, ainsi que Fred Bervoets, compagnon de galerie mais surtout mentor du jeune étudiant en peinture fraîchement arrivé à l’Académie des Beaux-Arts d’Anvers. C’est cette double rencontre majeure que cette peinture relate. Faisant de cette reconstruction autobiographique une sorte d’autoportrait, au même titre que toutes les autres œuvres exposées dans cette même salle.

Dans la pièce dite ‘du petit temple’, face au jardin, Benjamin évoque dans trois peintures, toujours sous les traits du juif errant, son arrivée à Anvers

à   la fin de l’adolescence. Les blasons, en plus de leur puissance poétique et visuelle, symbolisent

l’appartenance  à  une  famille  et  à  une  terre.

À     l’avant de la galerie, l’artiste poursuit son ambitieux projet de réaliser 1.000 études

exotiques.

Ces

représentations

d’oiseaux

sur  fond colorés

lui font office de gammes, à

l’image du

musicien qui, chaque

jour,   tente

Les bourgeois de la ville parlant au juif errant” Pierre Leloup du Mans (1831)

d’apprivoiser son instrument. Ces études sont accompagnées d’images nostalgiques, métaphores de Saint François d’Assise parlant aux oiseaux, également peint par Giotto à la fin du 13ème siècle.

Benjamin Demeyere, voyageur sur la terre, s’inspire aussi d’une série d’estampes ramenées du Japon pour approfondir sa connaissance de la peinture à l’huile.

Le Japon, un voyage, un rêve d’orient, un paradis? Une île.

R.D.

Week-end d’ouverture samedi 4 et dimanche 5 juillet, exceptionnellement de 11h à 19h

Exposition du 9 juillet au 13 septembre 2020 inclus

Ouvert jeudi, vendredi, samedi et dimanche de 13h30 à 18h

Galerie De Zwarte Panter  Hoogstraat 70-72-74    2000 Anvers

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BILLBOARD PROJECT ANTWERPEN - DE QUARANTAINE EDITIE 2020 

 

BENEFIETVEILING VAN DE TENTOONGESTELDE EN GESIGNEERDE POSTERS

 

TEN BATE VAN

DE ZELFMOORDLIJN 1318 

 

https://www.zelfmoord1813.be/

 

Het Centrum ter Preventie (CPZ) is de organisatie achter de Zelfmoordlijn. 

24 uur per dag, 7 dagen op 7 voeren vrijwilligers gesprekken met mensen die aan zelfdoding denken en hun omgeving en dit via chat, telefoon en e-mail. 

Daarnaast zet het centrum zich in om iedereen in de samenleving deskundig te maken in het herkennen en preventief reageren op signalen van zelfdoding.

 

We hopen deze organisatie via de verkoop van de unieke posters een duwtje in de rug te geven.

 

De originele kunstenaarsposters, gedrukt op slechts één exemplaar, worden eigenhandig ondertekend door de kunstenaars 

en online te koop aangeboden via de website van Billboard Project Antwerpen: 

 

https://billboard-project-antwerpen.com/index.php/artworks/

 

De startprijs is 125 euro. De hoogste bieder verwerft het werk. 

De opbrengst gaat integraal naar de Zelfmoordlijn.

 

Deze online-veiling wordt enthousiast ondersteund door de volgende galeries :

Base Alpha Gallery, DMW Gallery, De Zwarte Panter, Eva Steynen.Deviation(s), Gallery Fifty One, 

Galerie Geukens & De Vil, Galerie Laroche/Joncas, Gallery Sofie Van de Velde,

Galerie Verbeeck-Van Dyck, Plus One Gallery.

 

Kunstenaars

Nel Aerts  * Philip Aguirre Y Otegui * Nick Andrews  * Jan Baert * Fred Bervoets * Christine Clinckx * Bert Danckaert * Tine De Ruysser * Arpais-Du Bois * 

Tom Liekens * Frederik Lizen * Adriaan Marin * Nel Maertens  * Spank Moons * 

Nadia Naveau * Denie Put * Tom Tosseyn * Heidi Ukonnen * Jan Vanriet *  

Bram Van Meervelde * Klaas Verplancke * Geert Vervaeke  * Dawid Wojtalewicz *

 

Bezichtigen van de posters én een bod uitbrengen kan via :  

https://billboard-project-antwerpen.com/index.php/artworks/

En dit vanaf 15 mei 2020, om 00:00 u. tot en met zondag 31 mei 2020, 00:00 uur

 

De posters van de andere kunstenaars én de kunststudenten zullen eveneens verkocht worden aan de vaste prijs van 50 euro. Indien mogelijk worden deze ook ondertekend door de kunstenaars.

Hun beelden zijn ook terug te vinden op de Billboard-website :  

https://billboard-project-antwerpen.com/index.php/artworks/

 

VANWEGE DE KUNSTENAARS, DE KUNSTSTUDENTEN EN DE ORGANISATIE > HARTELIJK DANK !

 

Heropening: zeer welkom terug vanaf donderdag 14 mei 2020 

We zijn blij de heropening te kunnen aankondigen van Galerie De Zwarte Panter met fascinerende tentoonstellingen van Agnès Guillaume en Michel Buylen en de permanente opstelling van Fred Bervoets, dit vanaf donderdag 14 mei tot en met zondag 28 juni 2020. U kan terecht tijdens de gebruikelijke openingsuren, van donderdag tot zondag van 13h30 tot 18h00. Uiteraard bent u steeds welkom voor een afspraak buiten de officiële openingsuren, contacteer hiervoor Adriaan op gsm +32 (0)474 54 54 72. 

Agnès Guillaume, ‘Grounding Dreams’

&

Michel Buylen, ‘The right Confusion’ 

Het aantal bezoekers dat de verschillende gebouwen van de galerie mag bezoeken, is gelimiteerd tot 12 personen over het hele galeriecomplex. We houden ons strikt aan de recentste hygiënemaatregelen met betrekking tot Covid-19. Dank om een masker te dragen en de nodige afstand in acht nemen tijdens uw bezoek. We kijken er zeer naar uit om u opnieuw in de galerie te mogen verwelkomen!

Reopening: Welcome back from Thursday May 14th 

We are happy to announce the reopening from Thursday May 14th until Sunday June 28th of Gallery De Zwarte Panter, with fascinating exhibitions of Agnès Guillaume and Michel Buylen, as well as the permanent display of works by Fred Bervoets. The usual opening hours apply, from Thursday till Sunday from 13h30 to 18h00. For an appointment outside official opening hours, please contact Adriaan at his mobile +32 (0)474 54 54 72. 

Agnès Guillaume, ‘Grounding Dreams’

&

Michel Buylen, ‘The right Confusion’

The number of visitors to the different buildings of the gallery is limited to 12 persons throughout the whole gallery complex. In order to comply with the recent hygiene measures due to Covid-19, we ask you to keep a safe distance and wear a mask during your visit. We are very much looking forward welcoming you at the gallery again!

Adriaan Raemdonck

+32 (0)474 54 54 72

www.dezwartpanter.com

------------------------------------------------------------------------------------------------------------