GALERIE DE ZWARTE PANTER

UITNODIGING

BEKIJK ONDERSTAANDE PANTERNIEUWSJES

PANTERNIEUWSJES Januari – April 2021

De tentoonstelling van Tom Liekens, “Dog Years”, gaat van start tijdens het openingweekend van zaterdag 30 en zondag 31 januari van 11u tot 19u en loopt nog tot en met zondag 4 april. TOM LIEKENS - DOG YEARS Dog Years is de zevende tentoonstelling van Tom Liekens (°1977) in De Zwarte Panter. Twintig jaar geleden debuteerde de toen tweeëntwintigjarige kunstenaar in de galerie. Sindsdien bouwde hij aan een consequent oeuvre dat zowel qua thematiek als uitvoering erg verassend en authentiek is. Zowel zijn soloprojecten als de thematische tentoonstellingen die hij (mede)cureerde konden op een groeiende belangstelling rekenen. Vorig jaar nog bezochten 20.600 bezoekers zijn tiendaagse tentoonstelling in het Geraard De Duivelsteen in Gent. Een recordaantal. Zijn werk is opgenomen in tal van private en publieke collecties, zoals het M HKA, De Domijnen in Sittard, Museum van Bommel van Dam in Venlo, Belfius-collectie, Nationale Bank België, Hogeschool Artesis, Universiteit Antwerpen, Kunstcollectie provincie Antwerpen. Ook verschenen er drie lijvige monografieën van zijn werk. De natuur treedt vaak op het voorplan in zijn schilderijen en collages. En toch is Liekens allesbehalve een traditionele landschapsschilder of dierschilder. Hij toont ons in veel van zijn monumentale werken een artificiële natuur, de natuur als decor. In andere doeken geeft hij uitdrukking aan het dierlijke in de mens en het humane in het dier. Met een bijzondere fascinatie observeert de kunstenaar hoe fauna wordt voorgesteld in sprookjes, films en doorheen de kunstgeschiedenis. Die afbeeldingen tonen hoe de mens zich verhoudt tot de natuur en tot ‘andere’ dieren. De mens negeert de werkelijke eigenschappen van het dier door er van alles op te projecteren en aan toe te schrijven. Die afbeeldingen demonstreren ook hardnekkige vooroordelen, tegen elk bewijs van het tegendeel in. En ze laten zien hoe sterk de gevoelens zijn die bepaalde dieren bij ons oproepen. Ze vertellen, net als de schilderijen van Liekens zelf, uiteindelijk meer over ons als mens dan over de afgebeelde dieren. In sommige van Liekens’ schilderijen zijn dieren herleidt tot curiosa of jachttrofeeën. De mens vangt, doodt en pronkt met het dier als met een kostbaar voorwerp. Daarnaast toont de schilder ook een opmerkelijke interesse in grafiek. Hij maakt bijgekleurde etsen als voorstudies voor zijn schilderijen. Indrukwekkend zijn de collages op groot formaat die zijn samengesteld uit houtsneden, gravures en structuurafdrukken. Liekens ontwikkelde zelf dit unieke procedé waardoor hij grafische werken op groot formaat kan maken. Deze heel directe manier waarmee hij met grafiek omgaat sluit nauw aan bij zijn schilderwerken. Vaak maakt hij van een schilderij een versie in houtsnede of andersom. In Anatomie Clastique combineert de kunstenaar de verschillende technieken. Het schilderij met daarin verschillende gravures geplakt is de verbeelding van het surrealistisch ogende atelier van de 19de eeuwse Franse dokter Louis Auzoux die anatomische modellen in papiermaché ontwierp. Later richtte de arts een fabriek op voor anatomische menselijke modellen en creëerde hij modellen van planten en dieren. Hij noemt zijn modellen Anatomie Clastique, afgeleid van het Griekse klastos wat gebroken in stukken betekent. Op andere doeken in Dog Years figureren vreemde ‘mensen’ met de kop van een hond als hoofd. De inspiratie vond Liekens in het paneel De Pelgrims van Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck, waarop Sint- Christoffel staat afgebeeld. De patroonheilige van de reizigers en de pelgrims was volgens een Middeleeuwse legende afkomstig uit het land der Hondkoppigen. Eén van de Hondkoppigen liet zich dopen en kreeg de naam Christoffel. Door zijn bekering kreeg hij een menselijke tong en kon hij spreken. Deze heilige die een martelaarsdood zou gestorven zijn werd lang dan ook voorgesteld met een hondenkop. Dat idee nam Liekens over in zijn versie van het paneel. In de daaropvolgende werken kregen de honden steeds meer menselijke uitdrukkingen. Ze werden gaandeweg een metafoor voor de verwarrende en soms gewelddadige tijd waarin we leven.

De tentoonstelling van Jan Vanriet, “Collected Stories”, vier series schilderijen en enkele tekeningen, in de vernieuwde opstelling, loopt nog tot en met zondag 24 januari. Het boek

Collected Stories van Jan Vanriet met een essay van Adam Zagajewski en teksten van Jan Vanriet uitgegeven naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling is verkrijgbaar in de galerie. Er zijn ook nog enkele exemplaren van de bibliofiele editie in een foedraal met twee met aquarel ingekleurde prints van Jan Vanriet beschikbaar. “De Baders” Binnen de oorspronkelijke reeksen werden andere werken geïntroduceerd en een nieuw thema deed zijn intrede: De Baders, zestien schilderijen en dertien aquarellen. Deze prachtige reeks uit 2015 werd nooit eerder getoond. Na een atelierbezoek schreven Martin Herbert, Charlotte Mullins en Andrew GrahamDixon, drie prominente Engelse critici, over deze schilderijen. Hun essays werden gebundeld in het boek The Music Boy dat verscheen ter gelegenheid van Vanriets expositie in The New Art Gallery Walsall (2016). Dit boek is verkrijgbaar in de galerie.

MONO. Come up and see my prints! In het Jakob Smitmuseum in Mol, cureert Tom Liekens een tentoonstelling van hedendaagse kunstenaars en tijdgenoten van Smits die elk op hun manier het medium grafiek heruitvinden. Door het negeren van de oorspronkelijke functie van de drukkunst, namelijk het vermenigvuldigen van het beeld, komen de geselecteerde kunstenaars tot nieuwe vormen en cross- overs. In hun experimentele aanpak combineren ze verschillende grafische technieken zoals houtsnede, ets, zeefdruk, heliogravure en monotype met schilderkunst, performance, collage en installatie. In tegenstelling tot de traditionele prentkunst, gebruiken ze grafiek niet om edities te produceren maar om net unieke kunstwerken te maken. Het zijn geen grafiekers in de strikte zin. De kunstenaars gebruiken grafische media met hun specifieke kenmerken en technische eigenschappen voor de creatie van een uniek werk. Come up and see my prints is een verbastering van de Engelse uitdrukking: Want to come up and see my etchings?. Deze eufemistische “pick-up line” wordt gebruikt door een man met amoureuze bedoelingen, in een poging om een vrouw te verleiden hem mee naar zijn appartement te volgen. Het zogezegde aanbod om bij zijn thuis etsen te komen bekijken heeft beslist een andere connotatie. Het is afgeleid van de Franse uitdrukking Venez voir mes estampes japonaises!. Einde negentiende eeuw werden Japanse houtsneden veel verzameld. De erotische prenten waren veruit het meest populair. De uitnodiging om te komen kijken naar deze prenten is dus minder onschuldig dan het lijkt. Het is voor beide partijen duidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Felicien Rops - Fred Bervoets - Caroline Coolen - Jan Decleir – James Ensor - Camille Dufour – Johan Gelper – Hadassah Emmerich - Tom Liekens – Roger Van Akeleyen - Gert & Uwe Thobias – Lieven Segers – Jules Smalzigaug – Floris Jespers – Peter Rogiers – Adriaan Marin - Idun Baltzersen – Stephan Balleux – Jakob Smits De tentoonstelling loopt nog tot 18 april. De data kunnen afwijken door de coronamaatregelen. Jakob Smitsmuseum, Sluis 155a, 2400 Mol /jakobsmits@gemeentemol.be Reserveren is noodzakelijk, via www.jakobsmits.be of 014 31 74 35 Het museum is open van dinsdag tot en met zondag van 13 tot 17u.

Jan Decleir ‘De thuiskomst’ Premie 2021 Dit jaar maakt Jan Decleir de prent ‘De thuiskomst’ als premie voor De Vrienden van De Zwarte Panter. Een litho in 4 drukgangen en lino op Zerkall Litho VI, 300 gr., 60 x 80 cm, oplage 60 genummerde en gesigneerde exemplaren, op steen getekend door Jan Decleir en verzorgd door atelier Hans Van Dijck¨multipels, Antwerpen-Borgerhout. Men kan de premie bekomen door het storten van 300 € op rekening: IBAN: BE96 0682 0095 2705 van v.z.w. Vrienden van De Zwarte Panter, met de vermelding: Lidmaatschap 2021.

Galerie De Zwarte Panter

 

JAN VANRIET
COLLECTED STORIES
 

NIEUWE OPSTELLING
van 3 december 2020 t/m 17 januari 2021
Open donderdag tot en met zondag 13u30 tot 18u.

 

De expositie maakt een doorstart in een nieuwe versie.
Binnen de reeksen worden andere werken geïntroduceerd
en een nieuw thema doet zijn intrede: De Baders,
zestien schilderijen en dertien aquarellen.
Deze prachtige reeks uit 2015 werd nooit eerder getoond.

PANTERNIEUWSJES

September - November 2020

De tentoonstelling van Jan Vanriet, “Collected Stories”, vier series schilderijen en enkele tekeningen gaat van start tijdens het openingweekend van zaterdag 19 en zondag 20 september van 11u tot 19u en loopt nog tot en met zondag 15 november.

Het boek Collected Stories van Jan Vanriet met een essay van Adam Zagajewski en teksten van Jan Vanriet verschijnt naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling in de galerie. Er verschijnt tevens een bibliofiele editie in een foedraal met twee met aquarel ingekleurde prints van Jan Vanriet.

Expo De Nacht  De Warande Turnhout

Van woensdag tot zondag. Gratis - reserveren verplicht.

Voordat er kunstlicht bestond, was de nacht vol van duisternis. Dag en nacht waren twee verschillende werelden. De nacht was een parallel universum, met eigen rituelen, geuren en geluiden. Een universum vol reële en imaginaire gevaren. De mens kon tijdens de nacht ontsnappen aan de alledaagse werkelijkheid, aan de sociale conventies en hiërarchieën.

Ook vandaag ervaren wij de nacht nog steeds als een bijzonder moment. De nacht transformeert ons. Het is een moment om tot onszelf te komen. Een moment om onszelf in te verliezen, ook wanneer we slapen. Dromen en nachtmerries zorgen voor de verwerking van onze emoties van overdag.

Veel kunstenaars laten zich inspireren door deze wereld die bekend maar tegelijk ook mysterieus is. De nacht brengt rust en opwinding. Deelnemende kunstenaars zijn o.a.: Nel Aerts, Fred Bervoets, David Claerbout, Felix De Clercq, Bieke Depoorter en Mattias De Craene, Danny Devos, Joris Ghekiere, Harry Gruyaert, Dr. Hugo Heyrman, Wouter Huis, Pieter Jennes, Natasja Kensmil, Frans Masereel, Laetitia Molenaar, Hans Op de Beeck, Thomas Ruff, Stefan Serneels, Ben Sledsens, Helmut Smits, Léon Spilliaert, Dennis Tyfus, Nele Van Canneyt, Fik van Gestel, Jan Van Imschoot.

Gecureerd door Glenn Geerinck en Annelies Nagels.  Onthaal 014 41 94 94 info@warande.be

 

STEVV. Op de rand. En marge. On the edge. Stefaan Steenhoudt (1942 – 1973)

 

Tot 24.01.2021 in FeliXart Museum Drogenbos

Stefaan Steenhoudt (Kortrijk, 1942 – Oostende, 1973), of Stevv zoals hij zichzelfde noemde, is een ‘blinde’ vlek in de Vlaamse kunstgeschiedschrijving. Stevv was een abstracte progressieve kunstenaar, fotograaf en uitvinder, bevriend met Fred Bervoets, Wilfried Pas en Panamarenko, en vertegenwoordigt de ‘lange’ rebelse jaren zestig in zijn meest extreme vorm. Een enfant terrible, die de leef- en kunstenaarscommune ‘De Bakkerij’ in hartje Antwerpen auto’s ondersteboven tegen het plafond hing en gaten boorde in de muur en vloer. Hiermee liep hij ver vooruit op de Amerikaanse kunstenaar Gordon Matta-Clark, die negen jaar later bekendheid zou verwerven in Antwerpen met het project Office Baroque (1977). In 1971 nam hij deel aan een groepstentoonstelling in de Zwarte Panter onder de naam Sinus Stef. De tentoonstelling 'Stef Steenhoudt. Op de rand' vult de onderzoeksmodule van het FeliXart Museum met archiefmateriaal, constructivistische zeefdrukken die nauw aansluiten bij de op -art uit die periode, ontwerpen voor ecologische motoren avant la lettre en foto’s die de artistieke scène van Antwerpen anno 1968 aanvullen. Want die geschiedenis is nog niet helemaal geschreven. Catalogus tekst van Stefan Wouters uitgegeven door FeliXart Museum, 2020 120 pagina’s, teksten in het Nederlands, Frans en Engels Prijs: 20 € Contact Gudrun Dewilde - communicatie FeliXart Museum Kuikenstraat 6, 1620 Drogenbos www.felixart.org gudrun.dewilde@felixart.org

 

MONO. Come up and see my prints! Jakob Smits museum, Sluis 155, 2400 Mol. 24 oktober tot 10 januari Een tentoonstelling van kunstenaars die elk op hun manier het medium grafiek heruitvinden. Naast Fred Bervoets, Caroline Coolen, Jan Decleir, Camille Dufour, Johan Gelper, Tom Liekens, Adriaan Marin, Peter Rogiers, Gert en Uwe Tobias, Roger Van Akelyen, Lieven Segers, zijn er ook tijdgenoten van Jakob Smits: James Ensor, Jules Schmalzigaug, Felicien Rops, Floris Jespers, die baanbrekende ‘unieke’ grafiek maakten, opgenomen in de presentatie. Curator: Tom Liekens

 

Het museum is open van dinsdag tot en met zondag van 13 tot 17u. Reserveer via www.jakobsmits.be

 

De tentoonstellingen van Benjamin Demeyere “Le voyageur sur la terre”, van Greet Martens “Krümel sind auch Bröt” en van Frank Wagemans “Brave New Work” lopen nog tot en met zondag 13 september..

JAN VANRIET | COLLECTED STORIES

Collected Stories is Vanriets dertiende individuele tentoonstelling in Galerie DeZwarte Panter – de samenwerking begon reeds in 1973. Ze verzamelt vier thema’s:

van schilderijen geïnspireerd door klassieke beelden uit de Glypthotek in München,

via een reeks intimistische huisscènes (de schaduwen van catalpa’s in de tuin)

vermengd met de vijandigheid van de buitenwereld (de brandstichting in een

asielcentrum in Bilzen), dan de epische rouw na de Superga-vliegramp in 1949 nabij

Turijn, waarbij het kampioenenelftal van Torino omkwam – een rouw die een hele

natie beroerde – en ten slotte de 41 gouaches aangereikt door de autobiografische

dichtbundel Heldenleven die in het voorjaar verscheen bij uitgeverij Polis.

Voor de catalogus schreef Jan Vanriet enkele spitse toelichtingen over de inhoud en

de achtergronden van zijn werk. Ze worden aangevuld met een essay van de

vermaarde Poolse dichter ADAM ZAGAJEWSKI, (Lviv, 1945), een ware ‘metafysische 

dichter’ en essayist. Nobelprijswinnaars Czesław Miłosz en Joseph Brodsky

beschouwden hem al in de jaren tachtig als de belangrijkste Poolse dichter van zijn

generatie. In 2004 won hij de Neustadt International Prize for Literature, in 2016 de

prestigieuze Canadese Griffin Poetry Prize en in 2017 de belangrijkste Spaanse

bekroning, de Premios Princesa de Asturias. Zagajewski doceerde onder meer aan de 

Universiteit van Houston en de Universiteit van Chicago.

‘ Vanriet verwerpt de ongerechtvaardigde, dwaze indeling in “geëngageerde” kunst en “esthetiserende” of pure kunst, een indeling die suggereert dat er twee realiteiten zijn, niet één. Nee, er is maar één realiteit, die zowel "politiek" als onschuldig is, historisch en tijdloos, publiek en privé. Misschien zullen we nooit begrijpen hoe deze twee gezichten van de wereld met elkaar verbonden zijn, maar dat is ons probleem, niet dat van de wereld.

Het gaat echter niet alleen om begrijpen. Het gaat om individuele werken, om beelden. Het gaat om de fijngevoeligheid van het penseel en de scherpzinnigheid van de gedachte. Het gaat erom dat de toeschouwer zich enkele belangrijke vragen stelt – en de toeschouwer wordt hier vaak getoond, wordt mee opgenomen in de voorstelling, de toeschouwer neemt deel aan het drama – we zien hem voor het beeld staan en zich afvragen of "het mij aangaat" . Ja, dat doet het zeer zeker .’

Fragment, vertaling Kris Van Heuckelom

JAN VANRIET | COLLECTED STORIES

Werken van Jan Vanriet hangen momenteel in de groepstentoonstelling Art Autun#2020 in het Musée Rolin te Autin, het Centro de Arte Moderno yContemporáneo de Castilla-La Mancha in Toledo en in de reizende tentoonstelling Pushing Paper, een keuze uit de verzameling tekenkunst van het British MuseumLonden.

Recente eenmanstentoonstellingen:

The New Art Gallery, Walsall - Jan Vanriet, The Music Boy N a t i o n a l M u s e u m , G d a n s k – S o n g o f D e s t i n y

G a l e r i e D e Z w a r t e P a n t e r , A n t w e r p e n – O m e n s R o b e r t o P o l o G a l l e r y , B r u s s e l – V a n i t y

J e w i s h M u s e u m a n d T o l e r a n c e C e n t e r , M o s c o w – L o s i n g F a c e Galerie De Zwarte Panter – Ex Voto

Recente bibliografie:

Jan Vanriet, Heldenleven, gedichten, Polis, 2020

Joseph Roth, Radetzkymars, 46 tekeningen Jan Vanriet, Van Oorschot, 2020 (vertaling ElsSnick)

Jan Vanriet,Collected Stories,Galerie De Zwarte Panter (essay Adam Zagajewski), 2020 Jan Vanriet,Kouwe kleren, gedichten, Poëziecentrum, 2019

Jan Vanriet, Ex Voto, Galerie De Zwarte Panter, 2018 Jan Vanriet, Radeloos geluk, Hollands Diep, 2018

Jan Vanriet, Moederland, gedichten, Hollands Diep, 2016

Jan Vanriet (Andrew Graham-Dixon, Martin Herbert, Charlotte Mullins), The MusicBoy, New Art Gallery Walsall, 2016

Jan Vanriet (Adam Zagajewski, Paul Huvenne, Zofia Machnica), Pieśń Losu, Song ofDestiny, National Museum Gdansk, 2015

Jan Vanriet, Omens, Galerie De Zwarte Panter, 2015

Jan Vanriet,Losing Face,ЯН ВАНРИЕТ,ТЕРЯЯ ЛИЦО, Jewish Museum, Moscow, 2015 Jan Vanriet (Eric Rinckhout),Het Dienstbare Beeld, Willem Elsschot Genootschap, 2015 Jan Vanriet (Charlotte Mullins),Vanity, uitgeverij Lannoo, 2015

Jan Vanriet,Oud zeer, gedichten, Plantin Instituut voor Typografie, 2014

Jan Vanriet (Stefan Hertmans & György Konrád)Gezichtsverlies,uitgeverij Ludion, 2013 Jan Vanriet (& Eric Rinckhout),Closed Doors, Roberto Polo Gallery, Brussel, 2012

Jan Vanriet,Leegstand, gedichten, uitgeverij De Bezige Bij Antwerpen, 2012 Jan Vanriet ( & Marc Didden),Partie de Campagne, uitgeverij Ludion, 2012

Jan Vanriet,De Groet, catalogus Museum Plantin-Moretus | uitgave De Zwarte Panter, 2010 Maarten Doorman en Eric Rinckhout,Closing Time, Ludion | De Bezige Bij, 2010

Jan Vanriet,Jef, uitgave De Rode 7, 2009

Marc Ruyters,Jan Vanriet, Parcours 1966-2008, uitgeverij Snoeck, 2008 Jan Vanriet, Stormlicht, gedichten, uitgeverij Wagner & Van Santen, 2008 Cees Nooteboom (tekeningen Jan Vanriet),Roter Regen, Suhrkamp, 2007 Cees Nooteboom (tekeningen Jan Vanriet),Rode Regen, uitgeverij Atlas, 2007

Ter gelegenheid van de publicatie van de dichtbundel Heldenleven presenteert Kunstencentrum Behoud de Begeerte een filmreportage die vlak voor de opening van de expositie Collected Stories online gaat. Hierin een opgenomen voorstelling voor een beperkt publiek, een gefilmd gesprek met Piet Piryns op locatie in Hoboken, en acteur Warre Borgmans die uit de bundel leest. Info: www.begeerte.be