DE ZWARTE PANTER

Hoogstraat  70-74

B 2000 Antwerpen

tel: 0032(0)3 -233 13 45

fax: 0032(0)3-231 38 12 

dezwartepanter.com galerie@dezwartepanter.be

PANTERNIEUWSJES

 

                                             September-oktober 2019

De tentoonstelling Nick Andrews ”Tales & Rituals” loopt van zondag 15 september t.e.m. zondag 3 november. De vernissage vindt plaats op zaterdag 14 september tussen 16u en 21u. Inleiding om 18u door Andy Fierens.

Nick Andrews woont en werkt in Antwerpen en Saint-Bonnet Troncais, Frankrijk. In maart 1997had hij zijn eerste tentoonstelling in de galerie De Zwarte Panter, onder de titel “Let’s get Lost”. De thans aangekondigde expositie is de elfde in de reeks.

Een schilderij van hem werd geselecteerd voor de belangrijke tentoonstelling “Sanguine – Luc Tuymans on Baroque” in de Fondazione Prada te Milaan van 18.10.2018 tot 25.2.2019. In dezeexpositie onderzocht curator Luc Tuymans de bindingen tussen de Barok en de maatschappij en de kunstwereld van vandaag. Aldus ontstond een spannende dialoog tussen de werken van hedendaagse kunstenaars en de Oude Meesters uit de 17° eeuw. Nick Andrews was vertegenwoordigd met het schilderij “La Danse Décadanse” uit 2011. In het cahier dat bij die gelegenheid werd uitgegeven, wordt zijn oeuvre als volgt omschreven: “Nick Andrews (London, 1972) is a mid-career painter in Belgium. The opulence of his works’ language seems to offer viewers the opportunity to lose themselves in the pictorial lavishness. His subjects are travel images, exotic landscapes, abandoned hotels, sex clubs, swimming pools, and decrepit entertainment parks, which he depicts more in terms of their atmosphere than their appearance. He paints a perversely deceptive dimension of pleasure and entertainment using gestural brushstrokes and loud, visually cogent tones in the use of contrasting primary colours.” De bibliofiele uitgaven van Nick Andrews, met tekst van Jeroen Olyslaegers, waren ookte zien in de expositie “Schilders & Schrijvers – Vijftig jaar galerie De Zwarte Panter in druk 1968-2018” in de historische Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, te Antwerpen.

Met de tentoonstelling 'Tales & Rituals' gaat Nick Andrews (Londen, 1972) een eigen visie op zijn manier van schilderen en creëeren, dirigeren. Dit gaat hij aan door een welbepaalde en overwogen indeling te maken op zijn atelier. Het is een reis door zijn archiefdocumenten, schetsboeken en georkestreerde ooggetuigenverslagen. Hij laat zijn proces in de getoonde werken zien; van een schetsmatige interpretatie tot een gelaagd 'palimpsest' schilderij of zelfs object. Een bewuste materiaalkeuze versterkt deze instinctieve en intuïtieve attitude. De 'Tales' zijn Andrews’ herinneringen, verhalen en wederkerende associaties uit zijn eigen oeuvre. Deze verhalen worden gevoed door zijn 'Rituals', een eigen plastische, rituele schildershandeling die de ontstane creaties in dialoog brengen of net met elkaar in confrontatie gaan. De spontane manier van schilderen, gelinkt aan Andrews' schetsen en notities, worden verder uitgediept in kleuren en nuances. Hij bouwt zijn werken op vanuit de kleurenleer, die later bepalend zal zijn bij de uiteindelijke uitstraling van zijn beelden. In 'Tales & Rituals' zijn vijf thema's die weerkerend werken. Deze thema's zijn geïnspireerd op Andrews' recente studiereizen naar Italië o.a. Milaan, Rome, Venetië.

-  'Medea', toont sterke vrouwelijke personages die een zelfverzekerde associatie oproepen van een ter paard voorbij rijdende figuur à la Jeanne d'Arc, of die van een flanerende 'marionette', al dan niet uitbundig dansend. (zie reeks van acht werken op papier in houtskool en acryl).

-   'The Prodigal Son', is het alter ego van Nick Andrews, die ook al in vorige tentoonstellingen als 'The Beaten Track' en 'Champagne Charlie' zijn intrede maakte. (zie de schilderijen 'Le Connaisseur', 'Last call').

-    In 'Soirées' gaat Andrews zijn nachtelijke herinneringen achterna op zoek naar het 'negatief genot', zoals zijn 'Harmony around my table', een groepsscene gecomponeerd met diverse decadente personages geschilderd met acryl en caseïne op een houten paneel.

-    'Canova's disciples', is een lyrische herinterpretatie van een groepsfoto die Andrews nam in Rome. Het is gebaseerd op een sculptuur van Canova voor zijn atelier te Rome, waar de menigte zich graag mee laat fotograferen. Hier zie je het schilderij als film still herhaaldelijk geschilderd in Chinese inkt. Het heeft kenmerkende links naar Andrews' expo 'Beyond the Scene' (2013), waar hij de regisseur Fellini als leidraad nam. Ook in zijn laatste thema zie je zijn fascinatie voor scenografie en decor. In 'Teatro del Mondo' zijn we getuige van 'Acts', een reeks gouaches die ontstaan zijn na de ontdekking van Paolo Portoghesi’s 'dentro la Strada Novissima'. In de latere herwerkingen zullen de thema's meer in elkaar vloeien. De personages die hieruit ontstaan worden benoemd door hun relatie met de mythologie en hun geschiedenis. In de reeks 'Medea', schildert hij vrouwelijke personages zoals Morgan Le Fay, George Sand, Camille Claudel, Ulrike Meinhof en Nadia Naveau. Voor 'Tales & Rituals' gaat Nick Andrews opnieuw zowel plastisch als technisch handelingen en dragers onderzoeken voor de diverse technieken zoals acryl met caseïne, gouache, aquarel, marouflage op dragers zoals papier, linnen, katoen, hout en keramiek.

De Renteloze Kunstlening van Kunst Aan Zet is er vanaf september.

De tentoonstelling van Nick Andrews is de ideale gelegenheid om kennis te maken met de Renteloze Kunstlening van Kunst Aan Zet. Hiermee kan je zijn werk kopen en de betaling spreiden over een periode van maximaal 2 jaar zonder extra kosten. Het bedrag dat je kan lenen is 500 tot 7.000 euro, de waarde van het werk mag hoger liggen. De Renteloze Kunstlening kan vanaf september gebruikt worden in 22 galeries. Het werk van hedendaagse kunstenaars en ontwerpers uit Vlaanderen en Brussel komt in aanmerking, zowel beeldende als toegepaste kunst. De lijst met galeries en kunstenaars vind je op www.kunstaanzet.be.

Kunst Aan Zet is een initiatief van de Vlaamse Overheid. Kunst in Huis vzw staat in voor de coördinatie en promotie van het project. Hefboom cvba verstrekt de lening.

Meer informatie is ook te verkrijgen in de galerie De Zwarte Panter.

De tentoonstelling Herr Seele en Kamagurka “Au rendez-vous des amis” loopt nog tot en met zondag 8 september.

Open monumentendag “Van Schoonbeke en omgeving “ zondag 8 september

Galerie De Zwarte Panter en het Sint-Julianusgasthuis zijn toegankelijk van 11u tot 18u.

www.antwerpen.be

Wim De Schamphelaere in het Kunstcentrum Huis Hellemans -Overzichtstentoonstelling“Kunstenaar-fotograaf Wim De Schamphelaere (°Antwerpen, 1963) reist naar plekken waar kleurrijke gemeenschappen hun eigen leven leiden. Mali, Madagaskar, Ghana, Ethiopië, Cuba en onbekende Afrikaanse eilandjes als Sao Tomé en Principe. Hij bezoekt de dorpen en steden en legt aan de mensen uit wat hij wil: een groot portret van de gemeenschap maken. Hij brengt fotovoorbeelden van andere dorpen mee en geeft fotoapparaten aan de jeugd om hen zelf te laten fotograferen. Zo komt hij langzaam tot het complexe, maar heldere ‘eindbeeld’ dat hij wil creëren. De fotograaf gaat ook regelmatig terug naar de dorpen, vaak zonder camera. Zo ontstaat een sociaal proces. Uiteindelijk beslist het dorpshoofd of het project kan doorgaan of niet. Soms lukt het, soms niet”(Marc Ruyters). De tentoonstelling loopt nog t.e.m. 15 september in het Huis Hellemans, Strijdersstraat 14, Edegem. Weekend van 10u tot 12u30 en van 14u tot 17u. Woensdag en vrijdag van 14u tot 17u. www.vrijetijdedegem.be

Liefde is een ander land - Maarten Embrechts

Op donderdag 19 september te 20u presenteert Maarten Embrechts zijn nieuwe dichtbundel

Liefde is een ander land in de galerie De Zwarte Panter. Inleiding door Lucienne Stassaert. Muzikaleomlijsting door Quirilian (Frank De Vos + Jan Mertens).

Terwijl in het drieluik het verleden van de dichter vaak aan de orde is, geeft Maarten Embrechts in zijn nieuwe bundel vooral lucht aan een mystieke verzuchting naar heelwording en ontgrenzing. Het gedicht is z.i. daartoe een voertuig en een middel bij uitstek of, zoals hij het zelf formuleert: ‘Meer witheid staat er geschreven dan letters om in te bestaan en in te leven’

Liefde is een ander land is een uitgave van Uitgeverij C. de Vries-Brouwers

Agnes Guillaume – 4MY’S+

De tentoonstelling gewijd aan de kunstenares Agnès Guillaume biedt een mooi overzicht van haar recente videoproductie, aangevuld met een selectie gehoogde drukken, lichtbakken en een reeks borduurwerk. Nog t.e.m. 8 september in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel. www.fine- arts-museum.be

Campo & Campo – Jan Cox en de vrienden van de Van Dyckkaai

Van 14 september tot 4 oktober organiseert Campo & Campo de tentoonstellling Jan Cox en de vrienden van de Van Dijckkaai. Ter ere van Jan Cox (Den Haag 1919 – Antwerpen 1980) zijn 100steverjaardag wordt een overzicht gegeven van zijn oeuvre. De werken die getoond zullen worden, belichamen de verschillende periodes in zijn carrière, gaande van de vroege portretten en stillevens uit zijn eerste Antwerpse periode tot een werk uit de Martelgang, de laatste reeks die hij maakte.

Bij de topstukken vermelden we de Orpheussuite, het zijn de ontwerpen voor de gelijknamige reeks op groot formaat. In 1960 beeldde hij hiermee zijn ideaal uit van het tragische kunstenaarschap. Deze reeks is een mooi voorbeeld van Jan Cox als denker, filosoof en intellectueel. Dit facet van de kunstenaar willen we zeker onder de aandacht brengen. We zijn vandaar zeer verheugd met de samenwerking met Het zoekend Hert, het filosofiehuis, dat hier een rondleiding zal organiseren om de denker achter de kunstenaar te belichten.

De bekendste reeks die hij maakte, de Ilias, toont evenzeer de pictor doctus in Jan Cox. Van de vijftig doeken die hij naar het epos van Homerus schilderde, zijn verschillende doeken in deze expositie te bezichtigen. Als absoluut topstuk uit deze reeks wordt de Bloedregen getoond

De kunstwerken in deze tentoonstelling komen hoofdzakelijk uit privé collecties, sommigen worden voor het eerst aan het publiek getoond.

In ’45 richtte Jan Cox samen met Mendelson de groep Jeune Peinture Belge op. De tentoonstelling past daarmee in een reeks van exposities na van Louis Van Lint en Gaston Bertrand om meer aandacht te vestigen op deze groep jonge kunstenaars die in die periode naar vernieuwing zochten.

Tijdens de oorlogsjaren deelde Jan Cox een atelier met Marc Mendelson aan de Ernest Van Dyckkaai. Iets later kwam ook Joseph Ongenae op dit adres wonen. Hier kreeg hij zijn eerste schilderlessen van Jan Cox.

De band tussen deze drie kunstenaars werd nooit echt benadrukt. Vandaar dat we vanuit deze invalshoek ook werk van Marc Mendelson en Joseph Ongenae een plaats geven in onze expositie. Alle dagen open van 10u tot 18u, www.campocampo.be

Mini-expo Jan Cox in filosofiehuis Het zoekend hert

Filosofiehuis Het zoekend hert in Berchem-Antwerpen viert zijn 10-jarig bestaan met een tweedaags muzisch-filosofisch jubileumfeest op 14 en 15 september 2019. In het kader van het feestthema ‘Het dansende denken’ wordt een mini- expo rond Jan Cox georganiseerd, met speciale aandacht voor filosofische werken en werk dat naar de mythe van Orpheus verwijst. In het filosofiehuis worden vier werken gepresenteerd, ontleend bij De Zwarte Panter: Euredyce (1958-1959), Socrates (1957) en Het licht aan het einde van de poort (1977). Daar wordt nog The Dansers (1962) aan toegevoegd. Bij Campo & Campo organiseert het filosofiehuis op 15 september een lezing over Jan Cox en Orpheus door Prof. Willem Elias. Meer info: www.hetdansendedenken.be en www.hetzoekendhert.be

Jan Cox, Hommage aan een humanistisch kunstenaarschap

“Jan Cox is een veronachtzaamde schilder. Geheel ten onrechte, want zijn humanistisch geïnspireerd werk, dat getuigt van een grote kennis van de filosofie en de mythologie, biedt een aangrijpend en nog steeds actueel beeld van onze ‘condition humaine’: oorlog en vrede, passie en verlies, hoop en dood. Geschilderd met vaste hand, grote wijsheid en een sprankelend gevoel voor kleur.” (Eric Rinckhout)

Vernissage: vrijdag 6 september – 20u met inleiding door Flor Bex, Eredirecteur M HKA

Tentoonstelling: 7/09/19 t.em. 22/09/19 – za van 14u tot 17u en zo van 15u tot 17u

Kunstpunt CAFÈ: zondag 22 september 15u tot 17u met toelichting door Herman Maes.

Locatie : Vrijzinnig Punt, A. Rodenbachstraat 18, 3500 Hasselt www.vrijzinniglimburg.be

Alfred Klinkan in Neue Galerie Graz –Wasnichtallessorauskommt

Universalmuseum Joanneum – Joanneumsviertel, Graz, Österreich, 27.09.2019 – 12.01.2020. Alfred Klinkan (Judenburg 1950 – Wien 1994) komt in Antwerpen toe in 1976. De jonge Oostenrijker had een buitenlandse studiebeurs verkregen aan de Antwerpse Academie voor 1976-1977 en hij ontving voor 1977 nog een stipendium van de Oostenrijkse staat. Al in 1977 kreeg hij een eenmanstentoonstelling in de galerie De Zwarte Panter, geopend door Jan Cox. Alfred Klinkan’s werk was kleurrijk, luchtig, fris, maar zeer diepzinnig. Zijn werk was verhalend,

vreemd, geschilderd op verrassende dragers, zoals inpak- en behangpapier. Hij bracht een nieuw geluid. Klinkan was een aanwinst binnen de figuratieve kunstenaarsgroep van de galerie. Met Adriaan Raemdonck, Jan Cox en Fred Bervoets werden direct vriendschappelijke banden gesmeed door Alfred. Op onverwachte momenten trokken Fred en Alfred zich terug in een atelier en een explosie van verhalen, reizen en wat ook meer kwamen op doek of papier: duo-schilderijen die reeds tot de kunstgeschiedenis behoren. Alfred Klinkan werkte ook nauw samen met Roger Van Akelijen voor etsen en met meester-drukker Roger Vandaele voor affiches voor tentoonstellingen en originele zeefdrukken. In de periode 1977-1990 heeft Alfred Klinkan acht individuele tentoonstellingen gehad in de galerie De Zwarte Panter en hij verbleef meerdere malen voor een lange periode te Antwerpen. De titels van de expo’s spreken voor zich: “Geschilderde zakdoeken en schilderijen uit Freising”, “Het koortstermometer”, geopend door Ernest Van Buynder, toen kabinetschef van provinciegouverneur Andries Kinsbergen, “Een code voor Vriendschap/Zeefdrukboek met Roger Vandaele”, opgedragen aan zijn betreurde vriend Jan Cox, “Der Klinkaan is kein Sprinkaan”, “Hommage aan Adriaen Brouwer”. De laatste expositie in De Zwarte Panter in 1990,getiteld “Artes Liberaliores”, een hymne aan de vrije kunsten, werd ingeleid door een andere goede vriend van hem, Michel Oukhow. Alfred Klinkan overleed in 1994. Zijn werk werd ook opgevolgd door belangrijke galeries en musea in Oostenrijk. Zo heeft de Galerie bei der Albertina-Zetter in 2014 een expo met catalogus gerealiseerd onder de titel: “Alfred Klinkan – 1950-1994 Wien Antwerpen München”. Adriaan Raemdonck schreef in de catalogus een emotionele tekst: “Mein Lieber Grosser Bruder Alfred”. Nu opent op 27 september 2019 in het Universalmuseum Joanneum, Neue Galerie Graz een omvangrijke retrospectieve van Alfred Klinkan, met een uitgebreide catalogus waarin een artikel van Paul De Vree, getiteld “Alfred Klinkan en zijn wonderwereld” voor het tijdschrift Streven uit 1982 en een tekst van Ernest Van Buynder,voorzitter van de Vrienden van het MuHKA, “Alfred Klinkan en Antwerpen – Een blijvende ontmoeting”, op basis van diepgaande gesprekken met Adriaan Raemdonck en Fred Bervoets. De samenwerking tussen de galerie De Zwarte Panter en de curator van de tentoonstelling Günther Holler-Schuster was enthousiasmerend, volledig in de geest die de kunstenaar uitstraalde. De galerie De Zwarte Panter zorgde voor zeefdruk-affiches van expo’s van Klinkan, bruikleen van duo-schilderijen van Fred Bervoets en Alfred Klinkan en werk van deze kunstenaar voor de toekomst.

 

www.museum*joanneum.at

 

Jan Vanriet & The British Museum

 

Pushing Paper is een expositie die een keuze maakt uit de collectie van ongeveer 1500 tekeningen uit deperiode 1970 tot vandaag in het bezit van het British Museum in Londen. Onder de geselecteerde kunstenaars Louise Bourgeois, David Hockney, Tracey Emin, Gerhard Richter, Richard Deacon, Anselm Kiefer, Glenn Brown, Richard Hamilton, Peter Doig, Philip Guston, A R Penck, Eduardo Paolozzi, Sol LeWitt, Bridget Riley, Anish Kapoor en Jan Vanriet.

 

Het Department Prints and Drawings van het BM heeft 50.000 originele tekeningen in zijn bezit, waaronder topwerken van Dürer, Michelangelo, Raphael, Rembrandt, Rubens en Goya of kunstenaars uit latere periodes zoals Turner, Henry Moore of Picasso. Jan Vanriet is er vertegenwoordigd met vijf originelen en enkele drukken. De tentoonstelling loopt van 12 september 2019 tot 12 januari 2020 en reist verder naar instituten in Durham, Swansea, Stromness and Barnsley. Er verschijnt een catalogus bij Thames & Hudson: Pushing paper, Contemporary drawing from 1970 to now.

 

Fred Bervoets – Cultuurcentrum Merksem, Nieuwdreef 135.

 

De tentoonstelling loopt van dinsdag 17 september tot vrijdag 20 december.

 

In zijn carrière heeft Fred Bervoets, in één constante lijn van hoge intensiteit en grote kwaliteit, talrijke periodes gekend en verschillende reeksen gerealiseerd. Hij is een rasechte schilder, die zijn eigen getormenteerde wereld op doek of op papier zet in een expressieve stijl. Steeds is het autobiografisch karakter aanwezig. Het al of niet verdoken zelfportret is dan ook een steeds terugkerend motief. www.ccmerksem.be

 

André Goezu – 50 jaar Bibliofilie UA Stadscampus – Bibliotheek, Prinsstraat 13

 

André Goezu (° 1939, Antwerpen) woont en werkt te Parijs en te Antwerpen. Met de Groep ACID had hijin 1969 zijn eerste tentoonstelling in de oude Zwarte Panter, Wisselstraat 2 te Antwerpen. In de Universiteit Antwerpen heeft op dinsdag 10 september te 18 h de opening plaats van zijn tentoonstelling die verder kan bezocht worden tot 27 september tijdens de werkdagen van 9 h tot 17 h. Op de tentoonstelling worden al zijn bibliofiele werken getoond waaronder ook de edities die door de Galerie De Zwarte Panter zijn uitgegeven: met name Sphinge, met een tekst van Emile Verhaeren, een inleiding van Ward Ruyslinck en aquatinten van André Goezu (1977), Leguit, met een tekst van Bert Verhoye en etsen van een groep kunstenaars waaronder André Goezu (1989) en Laatste Brief rondom Liefde en Dood, met een tekst van Jef Geeraerts en aquatinten van André Goezu (1992). Meer informatie en inschrijving voor de opening: www.uantwerpen.be/goezu